Według badań TNS OBOP dla Ministerstwa Obrony Narodowej aż 66% osób między 17 a 25 rokiem życia uważa, że w armii można zrobić karierę. Ich zdaniem zawodowa służba wojskowa to atrakcyjna forma kariery. Plany MON zakładają utworzenie w pełni zawodowej armii za dwa lata.
Z badania wynika, że spośród tych, którzy chcą być zawodowymi żołnierzami, niemal tyle samo jest mężczyzn i kobiet: 6% stanowią mężczyźni, a 4% to kobiety. Resort myśli o kolejnym badaniu. Będzie ono bardziej szczegółowe i ma odpowiedzieć m.in. na pytanie, jak dotrzeć do młodych ludzi z informacją o zawodowej armii.
Zbadano również – na zlecenie MON – nastawienie młodych ludzi do zasadniczej służby wojskowej. Ta część badań potwierdziła to, co armia obserwuje od lat – zdecydowana większość młodych jest przeciwna zasadniczej służbie. Odsetek niezadowolonych nie zmienił się ani po skróceniu służby do 9 miesięcy, ani po decyzji o wstrzymaniu poboru.
O kampanię reklamującą wojsko zapytaliśmy Michała Łazowskiego, zastępcę Szefa Oddziału Promocji Obronności Departamentu Wychowania i Promocji Obronności MON.
Czy w związku z przejściem wojska polskiego na zawodowstwo są przewidziane działania mające na celu zapewnienie rekrutacji do wojska?
– Działania takie są prowadzone od dłuższego czasu. Od sierpnia ubiegłego roku Wojsko Polskie posiada spoty filmowe promujące służbę wojskową, umieszczone zarówno na stronie internetowej www.wojsko-polskie.pl oraz na najpopularniejszym portalu internetowym YouTube.com. Wojewódzkie Sztaby Wojskowe oraz Wojskowe Komendy Uzupełnień prowadzą działania promocyjne m. in. uczestnicząc w targach edukacyjnych oraz targach pracy. Ostatnio MON promował służbę wojskową i ofertę szkół wojskowych podczas IX Międzynarodowego Salonu Edukacyjnego PERSPEKTYWY w Warszawie oraz podczas Dolnośląskich Targów Edukacyjnych TARED we Wrocławiu.
Czy wiadomo kiedy takie działania zostaną podjęte?
– Na wiosnę br. przewidziano przeprowadzenie kampanii reklamowej promującej profesjonalną służbę wojskową pod hasłem „Zawód: żołnierz”.
Czy kampania będzie miała wymiar tylko medialny czy też przewidziane są inne działania oparte na bezpośrednim kontakcie rekruterów z grupami docelowymi, „dni otwarte wojska” itp.
– Zdecydowanie wszelkie działania będą opierały się zarówno na formie medialnej, jak i kontakcie żołnierzy Wojska Polskiego z grupami docelowymi. Kampania reklamowa stanowi jedynie uzupełnienie dla rekrutacji do wojska prowadzonej przez wszystkie rodzaje sił zbrojnych (wojska lądowe, marynarka wojenna, siły powietrzne, żandarmeria wojskowa czy też wojska specjalne).
Czy kampania będzie miała charakter wizerunkowy czy też informacyjny?
– Kampanię należy potraktować jako reklamę „nowego produktu” – profesjonalnej służby wojskowej. W związku z powyższym informacyjny charakter połączony będzie z oddziaływaniem zachęcającym do wstąpienia w szeregi Wojska Polskiego. Zdecydowanie również Ministerstwu Obrony Narodowej zależy na zmianie stereotypowego postrzegania służby wojskowej (służba zasadnicza, armia z poboru, zjawisko „fali” itp.)
Czy uważa Pan, że kampania medialna zachęcająca do wstąpienia do wojska powinna mieć charakter racjonalny, zwracając uwagę na wymierne korzyści (stały etat, możliwość kariery, zarobki) czy też emocjonalny, odwołujący się do wartości takich jak tradycja, obowiązek?
– Kampania medialna powinna z jednej strony przekazywać rzetelne informacje na temat możliwości, jakie daje służba, z drugiej – z mundurem w Polsce i służbą wojskową nierozerwalnie wiążą się emocje. Skuteczna kampania wojska to na pewno połączenie obu elementów.
Czy wśród grup docelowych znajdą się także kobiety?
– Oczywiście że tak! Już dziś kobiety stanowią ponad 1 % żołnierzy Wojska Polskiego. Poszukujemy osób, które widzą dla siebie szansę kariery zawodowej w armii niezależnie od płci.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
15.09.2023
Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie
-
04.08.2023
Porozmawiajmy szczerze o otyłości
-
12.05.2023
„Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”
-
03.02.2023
Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?
-
16.01.2023
Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta
-
02.11.2022
Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?