Spadające niedźwiedzie
Niedźwiedzie polarne z łoskotem spadają z nieba i rozbijają się o budynki. Miażdżą samochody lub spadają prosto na asfalt zostawiając na nim krwiste plamy. Wbrew pozorom to nie opis wizji z filmu katastroficznego, ani kampanii społecznej na rzecz praw zwierząt. To apel brytyjskiej organizacji Planet Stupid, toczącej walkę ze wzrastającą popularnością samolotów jako środka transportu.
Poza szokującym obrazem, spot opatrzono również hasłem: „Podczas przeciętnego europejskiego lotu samolotem wytworzonych zostaje 400kg gazów cieplarnianych na jednego pasażera – to tyle samo, ile waży dorosły niedźwiedź polarny”.
Według Roberta Saville’a, jednego z autorów kreacji, wizerunek niedźwiedzia polarnego jest symbolem zmian klimatycznych. Dlatego agencja Mother London zdecydowała się na jego użycie. Twórcy kampanii zapewniają, że podczas nagrywania filmu nie zginął ani jeden niedźwiedź (spot jest efektem pracy The Moving Picture Company).
Celem kampanii jest nie tylko pobudzenie społecznej świadomości na temat wpływu podróży lotniczych na globalne ocieplenie, ale również uzyskanie wsparcia finansowego dla Plane Stupid i jej projektów. Za pośrednictwem strony internetowej http://www.planestupid.com działacze organizacji uspokajają potencjalnych donatorów, zapewniając że uzyskane od nich pieniądze z całą pewnością nie zostaną spożytkowane na przeloty samolotowe.
Spot kampanii został rozpropagowany w internecie oraz wyświetlany jest od 20 listopada przed seansami filmowymi w brytyjskich kinach. Już pierwszego dnia powstało wokół niego wiele kontrowersji. Godfrey Bloom, brytyjski poseł do europarlamentu uznał, że kreacja może wywołać wśród społeczeństwa „niepotrzebny stres i panikę” i zagroził skargą do Advertising Standards Authority (instytucji nadzorującej rynek reklamowy). Rzekoma brutalność kampanii spotkała się również z krytyką brytyjskiego uczonego Lorda Moncktona of Brenchley, który na łamach gazety „The Daily Telegraph” nazwał ją „nieuczciwym szerzeniem paniki”.
Organizacja Plane Stupid działa w Wielkiej Brytanii od 2005 roku. Swoje cele stara się osiągać głównie dzięki zorganizowanym happeningom i wszelkiego rodzaju protestom.
E. Janota
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów
-
04.11.2024
Nie chcesz trafić do tego dołka
-
31.10.2024
Poszły z dymem