„Policz przystojniaku, ile jest tu kociaków”
Doskonałe żony, stylizowane na retro pin-up girls, w filmie „Policz kociaki” prezentują dziesiątki profesji, jakimi w domu mogą poszczycić się kobiety.
Instytut Spraw Publicznych wyprodukował pierwszy z serii trzech filmów animowanych promujących partnerski podział obowiąków w życiu rodzinnym. Film narodził się z przekonania, że tylko równy podział zadań w gospodarstwie domowym pozwoli kobietom aktywniej uczestniczyć w życiu zawodowym i publicznym. – Nie chcieliśmy moralizować ani nikogo pouczać, nie chcieliśmy wyjść na "sztywniaków", którzy mówią Polakom jak należy organizować życie rodzinne – szukaliśmy formy, która będzie atrakcyjna dla widza, zabawna, odrobinę przewrotna, jednak nie pozostawi wątpliwości, co do przesłania filmu ani wagi problemu, jakim jest obciążenie obowiązkami domowymi głównie kobiet. Chcieliśmy też, żeby film miał wartość artystyczną. – tłumaczą ideę spotu jego twórcy.
Gotowanie, ścieranie, pranie, rozwieszanie i płukanie – na liście czynności domowych fundacji MaMa znalazło się 200 pozycji, które codziennie pochłaniają ponad 5 godzin z życia przeciętnej Polki.
– Cukierkowa estetyka filmu utrwalająca stereotypy dotyczące ról płciowych w stylu retro była idealna do ironicznego, prowokacyjnego przyjrzenia się trwałości tych stereotypów dziś – w czasach, w których wielu ludzi – w tym samych kobiet – uważa, że nierówności między płciami zostały raz na zawsze wyrównane – opowiada Małgorzata Głuchowska, autorka animacji.
Animacja estetyką nawiązuje do popkulturowych klisz z amerykańskiej prasy, reklamy, lifestyle’u popularnych w latach 40tych i 50tych XX wieku, do świata American Dream zamieszkanego przez niezmiennie uśmiechnięte "housewives"i "pin-up girls", rezydujące w swoich pięknych białych domach, w wielkich kuchniach wyjętych z katalogów reklamowych, jeżdżących Chevroletami Bel Air, realizujących się w byciu "żoną przy mężu".
Animacja „Policz kociaki” jest kontynuacją kampanii „Partnerstwo – równe szanse dla kobiet i mężczyzn” Instytutu Spraw Publicznych promującej partnerskie relacje między kobietami i mężczyznami w życiu publicznym i zawodowym.
– Naszym zdaniem równy podział zadań w gospodarstwie domowym spowoduje, że większą część energii i czasu kobiety będą mogły poświęcić na uczestnictwo w innych obszarach życia społecznego – uważają Małgorzata Druciarek i Aleksandra Niżyńska, socjolożki z Instytutu Spraw Publicznych odpowiedzialne za kampanię.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
24.11.2024
Nie daj się trollom!
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
18.11.2024
Startuje 24. MFF WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?