O kampanii „Cigarettes kill more” agencji Saatchi & Saatchi z Brazylii wypowiadają się Paweł Niziński (GoodBrand) i Jakub Kamiński (Brain).
—-
Paweł Niziński:
W spocie telewizyjnym jak i w reklamie drukowanej zestawienie wojny i wodzów – ikon śmierci XX wiecznego świata totalitaryzmów czy terrorystów – ze śmiercionośną nikotyną, jest doskonałym zabiegiem.
Stwierdzenie, że palenie zabija więcej niż kataklizmy, jakie ludzkość sama sobie zgotowała wynosząc na szczyty władzy fuhrerów czy genseków, wspierając przywódców terrorystów, czy też bawiąc sie w wojny, jest bardzo mocne, a szczególnie działa podane w formie zaproponowanej przez agencję Saatchi & Saatchi z Brazylii.
Nie mamy tutaj żadnego kazania, martyrologii, liczenia ofiar – obrazowanie kampanii jest sprowadzone do cytatu z gry komputerowej, gdzie pixele zostały zastąpione papierosami widzianymi od strony tytoniu albo od strony filtra. Doskonała prosta animacja prowadzi nas przez grę komputerową w zabijanie – nawet nie zauważamy jak giną ludzie naprawdę.
W przypadku totalitaryzmów XX wieku mieliśmy do czynienia z banalizacją zła, śmierci; podobnie obojętność wobec palenia, niezauważanie jego śmiercionośnych skutków jest zagrożeniem naszych czasów. Można tę metaforę pociągnąć dalej: brak szybkiej reakcji na rodzące się totalitarne zło spowodował jego tryumfalny marsz przez Europę i Świat, tak samo dzieje się z brakiem reakcji na palenie – zło narasta, śmierć, jako skutek nałogu nikotynowego, przy dźwiękach muzyki jak z „Kill Billa”, zabiera kolejne istnienia, ma żniwo większe niż wojna, terroryzm, totalitaryzmy..
Atrakcyjne podanie treści, jakie niesie kampania, z jednej strony stwarza zagrożenie – właśnie utwierdzaniem banalizacji zła – z drugiej zaś może tworzyć mechanizm wykorzystywany w marketingu wirusowym. Tylko mocne, ciekawe, kontrowersyjne działania rozpowszechniają się „same”. Treść dociera do coraz szerszych kręgów jakby przy okazji. Być może gdyby nie ta właśnie forma, przekaz nigdy by do nich nie dotarł, nigdy by nie był przekazywany dalej. Bo czy często „podajemy dalej” nudne kazania?
—-
Jakub Kamiński:
Kampania dobra, ale nie zachwycająca. Hitler ok., ale bin Laden? To chyba oczywiste, że „palenie zabija więcej ludzi”. Reasumując, kampania dobra, ale po Brazylijczykach oczekiwałbym więcej.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
15.09.2023
Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie
-
04.08.2023
Porozmawiajmy szczerze o otyłości
-
12.05.2023
„Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”
-
03.02.2023
Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?
-
16.01.2023
Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta
-
02.11.2022
Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?