Kampania telewizyjna „Nie musisz nas rozumieć, żeby wiedzieć, jak nas zatrudnić”, przedstawiająca dwie głuchonieme osoby w biurowcu, nie przekonuje mnie zupełnie. A nawet, przyznam szczerze, jestem nią zirytowany.
Występującej w reklamie kobiety, która śmieje się irytująco na końcu nie rozumiem. Ja wiem, że nie muszę jej rozumieć aby ją zatrudnić, ale moim zdaniem – jako pracodawcy – to właśnie komunikatywność jest najważniejszą cechą pracowników. Skoro ktoś chce mnie przekonać, że ma być inaczej, to bardzo proszę o wyjaśnienie, dlaczego nie muszę rozumieć swoich pracowników? I jakie stanowisko jest dla nich odpowiednie, skoro nie nie będę ich rozumiał?
Nie dostaję tej odpowiedzi i nawet nie jestem zachęcony do wejścia na stronę internetową.
Gazeta.pl publikuje wypowiedź Doroty Landsberger z redakcji serwisu www.niepelnosprawni.pl, która uważa, że przekaz jest przeznaczony dla pracodawców, którzy chcieliby zatrudnić osoby niepełnosprawne, a nie wiedzą, jak to zrobić. – Dlatego my im chcemy w tym pomóc – mówi Landsberger. Może ja nie jestem w tzw. targecie? Ale nie mam nic przeciwko zatrudnieniu osoby niepełnosprawnej i nawet nie liczę na to, ile mogę zyskać.
Zastanawiam się czy kampania osiągnęła swój cel. Jest na pewno silna w badaniach, w których zadaje się pytania typu „czy widziałeś kampanię” i „czy uważasz, że porusza ona ważny temat”. Dużo osób, zwłaszcza z grupy docelowej odpowie – „tak”. Jak twierdzi Rafał Marciniak z działu marketingu Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji : „Ta kampania jest apelem o przełamywanie barier. Ma zachęcić nas do przełamywania lęku przed osobami niepełnosprawnymi. Celowo pokazaliśmy osoby głuchonieme, by uświadomić pracodawcom, że osoby niepełnosprawne to nie tylko ludzie jeżdżący na wózkach”. W takim razie czy kampania ta przełamuje stereotypy pracodawców wobec osób niepełnosprawnych? Wydaje mi się, że wręcz przeciwnie, że pogłębiono tu stereotyp osoby niepełnosprawnej jako tej z trochę innego świata.
Dorota Landsberger wypowiada się również na temat efektów: „Mamy pierwsze efekty. Jest już grupa kilkunastu osób, które szkolą się na tłumaczy migowych, by pomagać głuchoniemym w pracy”. Cieszę się, że jest grupa osób, które uczą się języka migowego, ale jeśli to jest efektem kampanii to chyba ubocznym.
Znacząca jest natomiast wypowiedź Teresy Ksieniewicz ze Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji – Dla mnie wszystko w tym przekazie jest bardzo czytelne. Wina leży po stronie odbiorców, którzy źle odbierają ten przekaz.
Czyli mea culpa. Grunt to wzajemne zrozumienie i dobra komunikacja.
Paweł Prochenko, Fundacja Komunikacji Społecznej
Opis kampanii i spot tv: Sprawni w pracy
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
15.09.2023
Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie
-
04.08.2023
Porozmawiajmy szczerze o otyłości
-
12.05.2023
„Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”
-
03.02.2023
Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?
-
16.01.2023
Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta
-
02.11.2022
Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?