Krzywdzone dzieci chcą stać się niewidoczne
Dzisiaj ruszyła druga odsłona kampanii "Zły dotyk", prowadzonej wspólnie przez Fundację Dzieci Niczyje i Rzecznika Praw Dziecka. Poprzednia edycja, będąca pierwszą w Polsce kampanią dotyczącą problemu wykorzystywania seksualnego dzieci, miała miejsce na przełomie lat 2002/2003.
Głównym celem kampanii jest profilaktyka przemocy seksualnej wobec dzieci oraz zwiększenie społecznej świadomości problemu, ponadto organizatorzy wyrażają nadzieję, że uda im się także doprowadzić do realnych zmian w prawie – wprowadzenia wymogu zaświadczenia o niekaralności za przestępstwa seksualne dla osób mających w pracy kontakt z nieletnimi.
Akcja została poprzedzona badaniami mającymi na celu ocenę skali przemocy i wykorzystywania seksualnego dzieci na terenie kraju. Na ich podstawie ocenia się, że co siódme dziecko przed 15. rokiem życia jest lub było ofiarą którejś z form molestowania seksualnego. Najczęściej sprawcami były osoby znane dziecku, w tym członkowie rodziny. Do grupy szczególnego ryzyka należą mieszkańcy domów dziecka. Ponad jedna trzecia badanych sądzi, że w sytuacji wymuszania kontaktów seksualnych przez znajomą osobę nie znalazłaby w swoim otoczeniu pomocy.
Na kampanię składają się: spot telewizyjny, spot radiowy, ulotki oraz portal internetowy zlydotyk.pl. Film przedstawia dziewczynkę, która po dźwięku szkolnego dzwonka chowa się w szatni pod kurtkami. Dziecięcy głos informuje szeptem "Dzieci skrzywdzone przez zły dotyk chcą stać się niewidoczne".
Na portalu można znaleźć specjalnie na tę okoliczność przygotowane poradniki dla rodziców i profesjonalistów. Publikacje poruszają zarówno problematykę ochrony dzieci przed molestowaniem, jak i pomocy już skrzywdzonym. Nowością jest moduł e-learningowy – zainteresowani mogą obejrzeć sześć filmów z udziałem ekspertów. W przygotowaniu jest film wideo i zeszyt ćwiczeń dla dzieci zatytułowany "Nie daj się!". W czerwcu na stronie pojawią scenariusze lekcji poświęconych temu problemowi, przeznaczonych dla dzieci z klas I-III.
Na konferencji inaugurującej kampanię udział wzięli m.in. minister edukacji Katarzyna Hall i rzecznik praw dziecka Marek Michalak, który poinformował o swoim wystąpieniu do Ministerstwa Sprawiedliwości w sprawie ratyfikacji przez Polskę konwencji Rady Europy o ochronie dzieci przed seksualnym wykorzystywaniem i niegodziwym traktowaniem w celach seksualnych.
Kampania medialna potrwa do 13 czerwca, natomiast działania edukacyjne i informacyjne będą prowadzone do końca roku. Każdy, kto chciałby pomóc, może zostać ambasadorem akcji. Szczegóły na stronie www.zlydotyk.pl.
A.Postek
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
24.11.2024
Nie daj się trollom!
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
18.11.2024
Startuje 24. MFF WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?