Mimo słonecznej pogody na zewnątrz, na sali oddziału kardiologicznego w jednym z warszawskich szpitali panuje półmrok. Ciszę przerywają jedynie regularne odgłosy urządzeń medycznych, czasem z korytarza słychać odgłos kroków pielęgniarek. Na jednym z łóżek siedzi 85-letni pan Zdzisław. Do szpitala trafił ze względu na problemy z nogami, jednak podczas badań lekarze wykryli również zaburzenia pracy serca, dlatego do jego klatki piersiowej są podłączone czujniki stojącego obok monitora. – W pewnym wieku człowiek spotyka się z problemami, z którymi nie miał do czynienia nigdy wcześniej. – mówi pan Zdzisław. Najbardziej charakterystyczne dla okresu starości są moim zdaniem narastające trudności z czynnościami i relacjami, które wcześniej przychodziły tak jakby naturalnie – dodaje.
Osoby starsze często potrzebują pomocy w codziennym sprawach, dlatego na całym świecie istnieją różnorodne organizacje, których celem jest poprawa jakości ich życia. Jeden z problemów stanowi dotarcie do potrzebujących – przedstawiciele tej grupy społecznej często znajdują się poza zasięgiem standardowych kanałów komunikacji. Ciekawe rozwiązanie zaproponowali kreatywni z agencji Publicis, którzy dla indyjskiego oddziału międzynarodowej organizacji HelpAge opracowali innowacyjną kampanię ambientową.
Jako nośnik wykorzystano laskę – przedmiot używany najczęściej przez osoby starsze. Zaprojektowano ją jednak w bardzo sugestywny sposób – w miejscu, gdzie zazwyczaj znajduje się zakrzywiona rączka, na której opiera są korzystająca z laski osoba umieszczono imitację ludzkiej dłoni. Pomocna dłoń wyciąga się w ten sposób do potrzebujących, dobrze widoczny jest nadrukowany na niej numer telefonu, pod którym czekają gotowi do pomocy pracownicy HelpAge. Laska została rozdystrybuowana wśród osób starszych zarejestrowanych w organizacji. Celem akcji jest umieszczenie w grupie docelowej czytelnego symbolu, przedstawiającego istotę misji wypełnianej przez nadawcę. HelpAge jest międzynarodową organizacją pozarządową walczącą z problemami ludzi starszych, takimi jak bieda, czy poczucie izolacji i zaniedbania przez społeczeństwo. Pracownicy i wolontariusze HelpAge pomagają beneficjentom organizacji przejąć kontrolę nad własnym życiem i odbudować poczucie własnej wartości i pewność siebie.
Akcja „Helping Hand” (Pomocna Dłoń) spotkała się również z krytyką. Konstrukcja laski budzi wątpliwości dotyczące estetyki (dziwnie wygląda sztuczna mała rączka) i, co ważniejsze, bezpieczeństwa – odczepiana rączka o mocno nietypowym kształcie może sprawić, że wykorzystujące ją starsze osoby zamiast znaleźć w niej prawdziwe oparcie mogą przewrócić się na ziemię niwecząc tym samym całą symbolikę akcji. Efekty kampanii są jednak zadowalające – liczba telefonów na infolinię wzrosła o 30%.
Akcja „Helping Hand” miała miejsce w Indiach – setki tysięcy kilometrów od Warszawy i szpitala, w którym przebywa pan Zdzisław. – Podoba mi się ta akcja – mówi. Moim zdaniem pomocna dłoń oznacza w tym wypadku nie tylko pomoc materialną i organizacyjną, ale również bardzo cenny dla seniorów kontakt z drugą osobą, możliwość rozmowy i wspólnego spędzenia czasu. To ciekawe, że zajmują się tym także organizacje pozarządowe – dodaje.
W Polsce działa wiele organizacji takich jak Fundacja Zawsze Potrzebni, Stowarzyszenie Aid czy Fundacja Św. Anny, których podstawowym celem jest pomoc osobom starszym. Być może nietypowa i silnie opierająca się na grupie docelowej kampania, podobna do „Helping Hand” wpłynęłaby na wzrost świadomości istnienia różnych ścieżek pomocy. – Jedyna infolinia pomocy, jaką dotychczas poznałem to 112 – uśmiecha się smutno pan Zdzisław.
Piotr Lenarczyk
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
15.09.2023
Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie
-
04.08.2023
Porozmawiajmy szczerze o otyłości
-
12.05.2023
„Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”
-
03.02.2023
Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?
-
16.01.2023
Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta
-
02.11.2022
Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?