W listopadzie 1960 roku dwie portugalskie studentki skazano na 7 lat więzienia za wzniesienie toastu za wolność. Gdy brytyjski prawnik Peter Benenson przeczytał o tym w prasie postanowił założyć organizację, która będzie walczyła o prawa człowieka – tak powstało Amnesty International (formalnie utworzonej w lipcu 1961 roku).
W tym roku przypada 50. rocznica symbolicznego powstania AI. Zatem moment, w którym pojawia się nowa kampania organizacji, nie jest przypadkowy. Jednak nie jest ona stricte wizerunkowa (zrezygnowano z informacji o osiągnięciach czy planach). Jej celem jest pokazanie, że wszyscy powinni reagować na przejawy łamania praw człowieka: „Speak up. Don’t be afraid” („Przemów głośno. Nie bój się”) Daje to nadzieję ludziom, których podstawowe prawa zostały naruszone (nawiązaniem do tej idei jest logo AI – świeca okolona drutem kolczastym).
W spocie reklamowym wykorzystano wiersz Allena Ginsberga pt. „A Prophecy” („Proroctwo”) . Poezja Ginsberga, jednego z najważniejszych przedstawicieli ruchu Beat Generation, wyraża bunt przeciw ustalonemu porządkowi społecznemu i zakłamaniu amerykańskiej cywilizacji. Adaptując wiersz na potrzeby kampanii nadawcy uczynili z niego uniwersalne przesłanie.
Poetycka forma wpisana została w kontekst działań organizacji. Występujący w spocie deklamują „Future bards (…) as long as language lasts vocaliza all chords” („O bardowie przyszłości, (…) dopóki język trwa poruszcie wszelkie struny”* („I sing out of mind jail”) („Ja śpiewam tu z więzienia umysłu”). Bohaterowie kampanii to w części ludzie znani ze świata sportu, muzyki czy literatury. Angażując ich, powołano się na autorytety jako społeczny dowód słuszności.
D. Sokołowska
* Wiersz Allena Ginsberga na język polski przełożył Bogdan Baran.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
24.11.2024
Nie daj się trollom!
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów
-
04.11.2024
Nie chcesz trafić do tego dołka