Valentina Guerrero ma 10 miesięcy i mieszka w Miami, w USA. Potrafi już siedzieć i jak opowiada jej mama – namiętnie klaszcze kiedy jest zadowolona. Pogodna i towarzyska, została twarzą kolekcji strojów kąpielowych dla dzieci na rok 2013, autorstwa Dolores Cortes.
Marka istnieje od ponad 50 lat, a jej główna siedziba mieści się w Castellon, w Hiszpanii, ale swoje przedstawicielstwa ma na całym świecie – także w Miami. Valentina wzięła udział w corocznym pokazie mody kąpielowej w Miami gdzie przechadzała się po parkiecie ze swoją mamą, Cecilią Elizalde, dziennikarką telewizyjną. Jej uśmiechnięta buzia znajdzie się również na okładce firmowego katalogu. Niewiele mediów wspomniałoby prawdopodobnie o modelce gdyby nie jeden fakt. Dziewczynka ma zespół Downa.
W wywiadzie dla portalu parents.com, jej mama tłumaczy dziennikarzom jakie korzyści odnieść może społeczeństwo z faktu, że na wybiegach dla małych modelek znajdą się dzieci „ze specjalnymi potrzebami“ : – Przede wszystkim zostają „włączone“ w życie społeczne. Dzięki obecności na plakatach reklamowych stają się normą. Wszyscy o nich wiedzą, przestają się bać. Zaczyna się je traktować jako naturalną część wspólnoty. To nowość, bo dzieci z trudnościami zazwyczaj się ukrywa. Ciągle jest w tej sprawie dużo do zrobienia. Chciałabym kiedyś zobaczyć takie dzieci w kreskówce czy w telewizyjnym szoł. Wszyscy jesteśmy różni i powinniśmy się tym cieszyć – mówi Cecilia Elizalde.
Pomysłodawczyni akcji, Dolores Cortes już kilka lat temu udostępniła wybieg mody osobom z zespołem Downa. W tym roku projektantka zadeklarowała, że 10 % procent dochodu ze sprzedaży strojów dla dzieci zasili konto Down Syndrome Association w Miami.
A jednak projektantka, jak wielu przedsiębiorców prowadzących tego rodzaju akcje jest przez niektórych podejrzewana o nieczyste intencje – zarabia pieniądze budząc sensację kosztem cudzego nieszczęścia – brzmi oskarżenie. W sukurs przychodzi jednak znów mama Valentiny: – Każdy ma swoją perspektywę w życiu. To właśnie jedna z pierwszych rzeczy, jakich nauczyłam się dzięki mojej córce: Wszystko zależy od tego jak na to patrzysz. Jeśli skupisz się na pozytywach taka będzie twoja rzeczywistość – tłumaczy.
Kreacja Valentiny Guerrero nie jest pierwszą szturmową akcją społeczną, której celem jest wprowadzenie osób z zespołem Downa do przestrzeni publicznej. W marcu tego roku, na okoliczność Światowego Dnia Zespołu Downa mediolański oddział agencji Saatchi & Saatchi zrealizował kampanię pod nazwą „Integration Day” (Dzień integracji). Przystojnych amantów i seksowne kobiety w reklamach telewizyjnych zastąpili aktorzy z zespołem Downa (tutaj można obejrzeć te reklamy). Hasło kampanii jest jak wyjęte z ust Cecili Elizalde: „Being different is just normal“ (Bycie innym jest po prostu normalne).
Szkoda tylko, że na stronie internetowej Dolores Cortes nie ma ani słowa o akcji z Valentiną.
Paulina Wajszczak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
15.09.2023
Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie
-
04.08.2023
Porozmawiajmy szczerze o otyłości
-
12.05.2023
„Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”
-
03.02.2023
Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?
-
16.01.2023
Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta
-
02.11.2022
Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?