30 sierpnia br. PZU i Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości ogłosiły wyniki badania na temat wiedzy i postaw ekonomicznych uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Wynika z nich, że ponad 30 proc. uczniów źle ocenia swoją wiedzę finansową i uważa, że nie poradziłoby sobie z najbardziej podstawowymi operacjami jak np. założenie konta w banku.
Młodzież czerpie wiedzę o finansach głównie z mediów masowych (ponad 60 proc. wskazań), oczekuje jednak, że w większym stopniu tej wiedzy będą im dostarczać nauczyciele oraz instytucje organizujące kursy i szkolenia. Ponad 65 proc. badanych uczniów szkół średnich postrzega instytucje finansowe jako godne zaufania. Tylko nieco ponad 40% respondentów poprawnie odpowiedziało, że w nowym systemie dojdzie do zrównania wieku, w którym kobiety i mężczyźni przechodzą na emeryturę. Również tylko połowa ankietowanych uczniów szkół ponadgimnazjalnych wskazała IKE, jako skrót oznaczający konto, na którym można oszczędzać pieniądze na swoją przyszłą emeryturę. Nie wynika to jednak z lekceważącego stosunku młodzieży do tych zagadnień, ponieważ 70 proc. badanych deklaruje, że chciałoby mieć większą wiedzę na ten temat.
Jak pokazują wyniki badania, uczniowie szkół ponadgimnazjalnych dysponują dość dobrą wiedzą na temat ubezpieczeń komunikacyjnych (OC i AC). Zdecydowana większość (70 proc.) ankietowanych udzieliła poprawnych odpowiedzi na pytania odnoszące się do poszczególnych typów ubezpieczeń. Wysoki odsetek prawidłowych odpowiedzi może wynikać po pierwsze z faktu, że są to bardzo proste i podstawowe ubezpieczenia. Po drugie, uczniowie liceum są w wieku, w którym sami mogą już prowadzić pojazdy i uczęszczają na kursy nauki jazdy.
Uczniowie wykazali się największymi brakami w wiedzy w kwestii samodzielnego inwestowania. Połowa respondentów mylnie wskazała, że inwestowanie w funduszach inwestycyjnych jest zawsze związane z dużym ryzykiem oraz że do prowadzenia transakcji giełdowych jest wymagane zdanie egzaminu maklerskiego. Brak odpowiedniej wiedzy może zniechęcać do samodzielnego inwestowania na giełdzie, co organizatorzy oceniają jako niekorzystne zarówno w perspektywie mikro- jak i makroekonomicznej.
Badanie zrealizowane na przełomie kwietnia i maja br. we wszystkich województwach przez Centrum Badań nad Zachowaniami Ekonomicznymi, objęło ponad 3200 uczniów liceów i techników.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
10.12.2024
Sigma — Młodzieżowym Słowem Roku 2024
-
04.12.2024
5 rzeczy, które warto wiedzieć o ESG. Zapraszamy na webinar 6 grudnia
-
29.11.2024
Pomagaj z Bankami Żywności — Świąteczna Zbiórka Żywności już 29-30 listopada
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!