12. edycja Raportu o odpowiedzialnym biznesie w Polsce
Opublikowano 12. edycję Raportu Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”.
W publikacji znalazło się ponad 400 nowych przykładów społecznie odpowiedzialnych działań, najwięcej jak do tej pory. Wzrosła również liczba zgłaszających się firm z dobrymi praktykami CSR, szczególnie zauważony jest ponadstuprocentowy wzrost udziału przedstawicieli sektora MŚP w porównaniu z rokiem ubiegłym. Raport został ogłoszony podczas 5. Targów CSR 1 kwietnia br. na Stadionie Narodowym w Warszawie, których oficjalnego otwarcia dokonali wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński i Mirella Panek-Owsiańska, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2013. Dobre praktyki” prezentuje 403 dobre praktyki CSR oraz 155 praktyk długoletnich. Głównymi wnioskami płynącymi z tegorocznej edycji Raportu są: zwiększenie znaczenia partnerstw międzysektorowych i ponadbranżowych w rozwoju odpowiedzialnego biznesu oraz uwzględnianie w strategii biznesowej głosu nie tylko klientów, ale szerszej grupy interesariuszy – pracowników, dostawców, społeczności lokalnej. Co więcej, CSR stopniowo wkracza do sektora małych i średnich przedsiębiorstw. W tegorocznej edycji raportu reprezentowany jest on przez 47 firm. Do wzmocnienia działań CSR w tym sektorze w znacznym stopniu mogły przyczynić się konkursy z dotacjami na wdrożenie społecznej odpowiedzialności biznesu – uważają eksperci i ekspertki Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Dobre praktyki CSR, czyli działania, programy lub projekty realizowane przez firmy, pogrupowane są w Raporcie zgodnie z obszarami wymienionymi w normie ISO 26000: ład organizacyjny, prawa człowieka, praktyki/aspekty pracownicze, środowisko naturalne, uczciwe praktyki rynkowe, zagadnienia konsumenckie oraz zaangażowanie i rozwój społeczności lokalnej.
Najwięcej praktyk firm znalazło się w obszarze „zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej”. 170 inicjatyw dotyczyło m.in. inwestycji społecznych, wsparcia organizacji pozarządowych, współpracy z uczelniami, działań charytatywno-filantropijnych. Na uwagę zasługuje zainteresowanie firm podejmowaniem akcji prozdrowotnych adresowanych już nie tylko do pracowników, ale też społeczeństwa. Moda na sport stała się jednym ze sposobów wykazania się społecznie odpowiedzialnym zaangażowaniem. Z kolei temat marnotrawienia żywności zmobilizował firmy do rozwoju współpracy z Bankami Żywności.
„Środowisko” to drugi najliczniej reprezentowany obszar – opisano w nim 81 dobrych praktyk CSR. Nowością okazały się te z nich, które łączą biznes z tematem zrównoważonych miast.
W obszarze „praktyki/aspekty pracownicze” znalazło się 67 przykładów działań firm. Widocznym trendem wśród nich są prozdrowotne programy dla pracowników i dialog z tą grupą interesariuszy.
31 praktyk firm prezentuje z kolei obszar „ład organizacyjny”. Do najpopularniejszych w tym obszarze należą: dialog z interesariuszami, kwestie etyczne oraz raportowanie społeczne.
Dobre praktyki z zakresu zagadnień konsumenckich to 22 inicjatywy. Dotyczą one m.in. edukacji i budowania świadomej konsumpcji, np. poprzez stosowanie ekoznakowania.
Obszar „uczciwych praktyk operacyjnych” obejmuje 20 dobrych praktyk CSR, wśród nich m.in. programy dla dostawców, których celem staje się ich włączenie w struktury działania firmy i budowanie wzajemnych relacji.
Do najmniej licznie reprezentowanych należą praktyki z obszaru „prawa człowieka”. W grupie 12 opisanych przykładów wybija się temat różnorodności i związany z nią aspekt promocji kobiet w biznesie.
W czasie 5. Targów CSR do grona 43 Partnerów Strategicznych Forum Odpowiedzialnego Biznesu dołączyły nowe firmy: Leroy Merlin, BASF oraz Jeronimo Martins Polska, a także firmy, z którymi FOB współpracował już wcześniej: Tesco Polska, Henkel, Bank Zachodni WBK. Partnerem Wspierającym Forum została Agencja Garden of Words.
Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” to cykliczna publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu wydawana od 2002 roku. Raport jest całościowym opracowaniem podsumowującym najważniejsze kwestie związane z odpowiedzialnym biznesem w danym roku w kraju, zawierającym zbiór aktywności firm, które zgłosiły swoje działania w zakresie CSR. W części wprowadzającej znajdują się artykuły i komentarze ekspertów/ekspertek. Stałym elementem publikacji jest także przegląd wybranych artykułów prasowych oraz kalendarium wydarzeń związanych z CSR. Raport dostępny jest także w formie elektronicznej w formacie PDF pod tym linkiem.
nazwa kategorii: Wydarzenia
CZYTAJ TEŻ:
-
12.09.2023
Nie piję. Będę Tatą – ruszyła kampania edukacyjna FASOFF
-
14.08.2023
Nabór do konkursu „Raporty Zrównoważonego Rozwoju” przedłużony do 31 sierpnia!
-
10.08.2023
Wsparcie dla pszczół gniazdujących w ziemi w Cementowni Cemex w Chełmie
-
28.07.2023
Nabór do konkursu „Raporty Zrównoważonego Rozwoju” przedłużony do 11 sierpnia
-
27.07.2023
Biedronka zamyka obieg polietylenu
-
18.07.2023
Trwa nabór do 17. edycji konkursu „Raporty Zrównoważonego Rozwoju”