Życie za 20zł
Co roku na świecie 3 miliony ludzi umiera na malarię. Co 30 sekund jedno afrykańskie dziecko przegrywa walkę z tą chorobą. Polski Czerwony Krzyż rozpoczął 12 maja br. kampanię przeciwko malarii pod hasłem „Stop malarii”, której celem jest uświadamianie ryzyka zachorowania na malarię w czasie podróży do krajów endemicznych i ratowanie życia dzieci w najbardziej zagrożonych regionach Afryki.
Malaria jest jedną z trzech najgroźniejszych chorób zakaźnych na świecie. Większość przypadków malarii jest notowana w rejonach Afryki, na południe od Sahary. Szacuje się, że około 40-45% ludności kuli ziemskiej żyje na terenach zagrożonych malarią. Rocznie na malarię zapada 300-500 mln ludzi, z czego od 1,5 do2,7 mln z nich umiera. Na zachorowanie najbardziej są narażone dzieci do 5 roku życia i kobiety ciężarne mieszkające na terenach endemicznych oraz osoby nieodporne (nieposiadające przeciwciał). W Polsce rejestruje się rocznie do 50 przypadków malarii importowanej.
Zapobieganie rozprzestrzenianiu się malarii w skali kraju polega na likwidacji miejsc lęgowych komarów i ich dostępu do ludzi (stosowanie opylania domostw insektycydami, korzystanie z moskitier), wczesnym rozpoznawaniu i leczeniu przypadków malarii u ludzi, zapobieganiu epidemiom malarii oraz na edukacji społeczności o ryzyku malarii i możliwościach jej zapobiegania.
W ramach kampanii PCK planuje zakupić 10.000 wytrzymałych siatek przeciwko komarom. Jedna siatka, ratująca życie, to koszt 20zł. Zapewnią one skuteczną ochronę przed zakażeniem malarią najbardziej potrzebującym rodzinom w Afryce. W pierwszym roku kampanii PCK zbiera fundusze na siatki dla ludności w Kenii i Ugandzie.
W styczniu 2009 roku, PCK zorganizuje wyprawę do Afryki pod przewodnictwem znanej podróżniczki Beaty Pawlikowskiej – Ambasadorki kampanii, która z malarią zetknęła się podczas swoich podroży i o której pisze w swojej książce „Poradnik Globtrotera”. Podczas wyprawy przekaże ona zebrane w Polsce siatki przeciwko komarom. Od września br. ruszy akcja edukacyjna w szkołach, w ramach której organizatorzy będą zachęcać młodych ludzi do aktywnego włączenia się w kampanię. Akcja przybliży problemy, z jakimi muszą się zmagać ich rówieśnicy na innym kontynencie. Uczniowie dowiedzą się więcej o profilaktyce oraz będą zbierać fundusze na zakup siatek przeciwko komarom dla dzieci w Afryce.
Malaria występuje w ponad 100 krajach, które rocznie odwiedza ponad 125 mln turystów. Tymczasem osoby wyjeżdżające w rejony występowania malarii, posiadają na ogół szczątkową wiedzę na temat ryzyka zakażenia. Jak informują organizatorzy każdy z podróżujących do tzw. krajów tropikalnych powinien przed wyjazdem przeprowadzić badania lekarskie i dostać instrukcję odpowiedniego postępowania profilaktycznego w jednej z Poradni Chorób Tropikalnych.
W kampanię można się włączyć poprzez jej finansowe wsparcie, przeprowadzenie zbiórki w pracy albo szkole, jak również rozpowszechnianie informacji o akcji. Na potrzeby kampanii stworzono stronę www.stopmalarii.pl
Partnerem strategicznym kampanii jest firma GlaxoSmithKline – producent m.in. szczepionki na malarię – która od kilku lat prowadzi akcję „Bezpieczne wakacje”.
Patronat honorowy nad kampanią objął Minister Spraw Zagranicznych, Radosław Sikorski.
M.Czerepak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
04.12.2024
5 rzeczy, które warto wiedzieć o ESG. Zapraszamy na webinar 6 grudnia
-
02.12.2024
Strzel kasą na zwierzaki
-
29.11.2024
Pomagaj z Bankami Żywności — Świąteczna Zbiórka Żywności już 29-30 listopada
-
28.11.2024
Bardzo blisko
-
27.11.2024
Pocztówki z przeszłości
-
26.11.2024
Jak Polacy piją kawę?