logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wydarzenia > Życie z ,,różą”
03.03.2016
Tematy: Wydarzenia

Życie z ,,różą”



Z okazji zbliżającego się Dnia Kobiet inicjatorzy kampanii „STOMAlife. Odkryj stomię” przypominają, że kobiety ze stomią, pomimo zdrowotnych turbulencji, powinny nadal czuć się kobieco i atrakcyjnie. W Polsce żyje ok. 40 tys. stomików, z czego prawie połowę stanowią kobiety. Według badań przeprowadzonych na zlecenie kampanii jedynie co 5 stomik czuje się szczęśliwy, a ponad 30% potrzebuje wsparcia z zewnątrz, aby zaakceptować swoją sytuację po operacji wyłonienia stomii. 

Zagadnienie stomii, czyli chirurgicznie wytworzonego połączenia części jelita z powierzchnią ciała, jest ze względu na krępujacą tematykę rzadko obecne w publicznej dyskusji. Założeniem organizatorów kampanii społecznej „STOMAlife. Odkryj stomię”, jest uświadomienie społeczeństwa czym jest stomia oraz pomoc w społecznejakceptacjiosób posiadajacych stomię. „Specyficzny kształt stomii przypominający różę, sprawił, że to właśnie ona stała się symbolem stomików. W tym roku kampania dużą wagę przykłada do psychologicznych aspektów funkcjonowania ze stomią. Dlatego właśnie 8 marca chcemy przypomnieć, że ta symboliczna róża, którą tego dnia często jesteśmy obdarowywane, ma wyjątkowe znaczenie w kontekście kobiet żyjących z wyłonioną stomią. – wyjaśnia Magdalena Piegat z Fundacji Stomalife. I dodaje – Dla wielu z nich, zmiany zachodzące w wyglądzie fizycznym i obawa przed reakcją otoczenia skutkują obniżeniem samooceny i wycofaniem się z aktywnego życia.

Z badań przeprowadzonych na zlecenie kampanii wynika, że prawie 70% stomików odczuwa dyskomfort w kontaktach z otoczeniem. Potwierdzają to amerykańskie badania prowadzone regularnie od 1947 r. opisując szereg problemów emocjonalnych, z którymi zmagać się muszą stomicy, w tym lęk, depresja, poczucie wstydu, wstrętu, utrata sensu życia i nadziei, zaburzenia samoakceptacji, poczucie krzywdy, agresja. Sytuacji nie ułatwia niska świadomość społeczna odnośnie stomii. Trudne wyzwanie stoi przed stomiczkami, które dodatkowo muszą zmierzyć się ze presją społeczną dotyczącą wyglądu, kanonów piękna i kobiecości.

Tematem niezwykle delikatnym i wrażliwym w kontekście stomii, jest kobiecość, zmysłowość i  seksualność. Brak poczucia zewnętrznej akceptacji, powoduje u stomiczek lęk przed ujawnieniem faktu posiadania stomii, często nawet wobec najbliższych. Strach przed odrzuceniem nie pozwala im cieszyć się z otrzymanej szansy na zdrowe, normalne życie. I tutaj kluczową rolę odgywa otoczenie, rodzina, partnerzy. To dzięki ich pełnej akceptacji, kobiety mogą odrzucić obawy, zachowując poczucie własnej kobiecości – mówi Dorota Minta, psycholog i ekspert kampanii „Stomalife. Odkryj stomię”.

Inicjatorzy podkreślają, że wsparcie najbliższych i akceptacja okazana kobiecie w procesie przed i pooperacyjnym, może całkowicie wyeliminować psychologiczne problemy życia ze stomią. Apelują, by wykazać zrozumienie i nie stwarzać barier, które mogą utrudnić drugiemu człowiekowi codzienność.

Organizatorami kampanii są: Polskie Towarzystwo Stomijne Pol-ilko, Fundacja im. dr. Macieja Hilgiera oraz Polskie Towarzystwo Wspierania Osób z Nieswoistymi Zapaleniami Jelita „J-elita”. Partnerem medycznym jest firma SALTS POLSKA Sp. z o.o. oraz Maganimed Sp. z o.o.








10.10.2025 polecamy

Można zwariować, czyli 7 ważnych kampanii o zdrowiu psychicznym


10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Z tej okazji wybraliśmy siedem kampanii, które naszym zdaniem przyczyniły się do zwiększenia świadomości o kryzysach psychicznych i sposobach, w jaki można sobie pomóc lub szukać wsparcia.  1. Depresja. Rozumiesz – Pomagasz, Ministerstwo Zdrowia Kampania „Depresja. Rozumiesz – Pomagasz" Ministerstwa Zdrowia miała kilka odsłon. Jedna z nich była realizowana pod hasłem „Naucz się mówić do osób chorych na depresję” i miała na celu zwrócenie uwagi na to, jakie komunikaty kierujemy do osób w kryzysie psychicznym. W spotach zostały przedstawione trzy historie pokazujące problemy osób należących do grup zwiększonego ryzyka: młodzieży w okresie dojrzewania...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 13.11.2025Wydarzenia

    „6 7”, „brainrot” czy „skibidi”? Młodzieżowe Słowo Roku 2025

  • 03.10.2025Wydarzenia

    Weekend Adopcji Mars i TOZ

  • 01.10.2025Wydarzenia

    Rusza system kaucyjny! Na czym polega?

  • 19.09.2025Wydarzenia

    IV ElektroEkologiczny Hackathon – stwórz grę z pomocą AI!

  • 17.09.2025Wydarzenia

    Metroteka – pierwsza biblioteka na stacji metra

  • 10.09.2025Wydarzenia

    ‬Warszawa chroni dzieci w sieci – zgłoś szkołę

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek