logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Odpowiedzialny biznes / CSR, Wiedza - Literatura, Polska, Konsumpcjonizm i konsumenci, Zdrowie / profilaktyka zdrowotna / uzależnienia
   ──────  10.09.2021

Zwyczaje żywieniowe w Polsce. Raport Biedronki z ostatnich 25 lat



Kiedyś jedliśmy z obowiązku, dziś traktujemy jedzenie bardziej jako źródło przyjemności. Definicja zdrowego jedzenia to: regularne posiłki, w tym zawsze śniadanie, gotowanie w domu, używanie świeżych lub mało przetworzonych produktów oraz różnorodność, czyli spożywanie mięsa, warzyw i węglowodanów. Sieć Biedronka razem z pracownią badań społecznych IPSOS w czasie Forum Ekonomicznego w Karpaczu zaprezentowała najważniejsze wnioski z przełomowego badania „Zwyczaje żywieniowe w Polsce. Co się zmieniło w ciągu ostatnich 25 lat?”

W latach 90. kuchnia polska była ciężka, tłusta i mączna. Jadało się trzy główne posiłki, rezygnując z przekąsek. Po zakupie produktów w sklepie spędzało się godziny w kuchni, aby przygotować posiłki. Jakość żywności bywała nie najlepsza, za dobrą i smaczną trzeba było sporo zapłacić. Obecnie wygląda to inaczej. Dzisiaj jedzenie to przyjemność a nie głównie odżywianie – mówi Patrycja Szymańska, dyrektorka działu badań jakościowych z IPSOS. – Kuchnia jest urozmaicona i różnorodna, próbujemy nowych składników i potraw. Nawet „kuchnia polska” jest lżejsza. W ramach jednego domu reprezentujemy różne style odżywiania. Jemy przede wszystkim to, co lubimy.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez IPSOS na zlecenie sieci Biedronka, niemal 60 proc. Polaków lubi eksperymentować, stosować nowe przepisy, próbować nowe dania. Ponad połowa przegląda dla przyjemności strony internetowe związane z kuchnią i odżywianiem. Polacy co najmniej raz dziennie lub kilka razy na tydzień sięgają po zimne napoje (w tym wodę), nabiał, produkty zbożowe oraz owoce i warzywa. W porównaniu z tym co jedliśmy 25 lat temu, dzisiaj konsumujemy m. in. więcej ciemnego i pełnoziarnistego pieczywa, jogurtu greckiego i naturalnego, mrożonych warzyw i oliwy z oliwek. Białe pieczywo, mleko, jajka i olej jemy na podobnym poziomie co kiedyś.

Choć większość Polaków ma wrażenie, że odżywia się dość zdrowo, bo deklaruje, że je mniej soli, czerwonego mięsa, cukru i słodzonych napojów to jednak ponad połowa ma nadwagę lub otyłość. Tym samym wyraźnie widać, że nasza deklarowana samoocena jest lepsza niż codzienna dieta Polaków. Jesteśmy narodem zapracowanym, więc trudno nam gotować w domu i jeść wspólnie. Konsument jest zagubiony, ma duży wybór, w którym trzeba mu pomóc – komentuje Grzegorz Juszczyk, szef Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego.

25 lat temu 48 proc. Polaków oceniało swój styl odżywiania jako zdrowy lub bardzo zdrowy, obecnie aż 68 proc. z nas składa takie deklaracje. Dla 82 proc. Polaków jedzenie jest prawdziwą przyjemnością, a dla 73 proc. doznania smakowe są w jedzeniu ważniejsze niż aspekty zdrowotne. 65 proc. Polaków ma zdecydowaną słabość do słodyczy i przekąsek, a 58 proc. dziennie zjada więcej kalorii niż potrzebuje. Połowa Polaków dodatkowo zdaje sobie sprawę z faktu, że je zbyt tłusto, co nie wpływa dobrze na ich zdrowie.

Z raportu płyną optymistyczne wnioski: 63 proc. Polaków ogranicza obecnie ilości spożywanego cukru, a połowa soli i tłuszczu. Ponad połowa z nas pije codziennie 1,5-2 l wody, a prawie połowa codziennie spożywa porcję warzyw i owoców. 45 proc. Polaków ogranicza ilość spożywanych produktów zawierających konserwanty, sztuczne barwniki i inne substancje dodatkowe E. Zdajemy sobie także sprawę z tego, że należy spożywać ostatni posiłek nie później, niż na 2 godziny przed snem.

Pełna wersja raportu zostanie opublikowana wkrótce i będzie dostępna do pobrania ze strony media.biedronka.pl oraz csr.biedronka.pl.

CSR   |  zdrowie   |  raport   |  biedronka   |  żywność   |  konsumpcjonizm   |  konsumenci   |  badanie   |  zwyczaje żywieniowe   | 







polecamy ─── 11.10.2022

Znamy nominowanych do nagrody Effie 2022


Jury 23. edycji Effie Awards Poland przyznało 94 nominacji, z czego spośród agencji mediowych najwięcej otrzymał Starcom (21),...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 03.02.2023

    Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?


  • 01.02.2023

    Dąb Fabrykant na Europejskie Drzewo Roku!


  • 31.01.2023

    Przystanek Zieleń na Mokotowie i ‎Wilanowie


  • 27.01.2023

    12 książek w 2023 roku. Iga Świątek rzuca fanom wyzwanie czytelnicze


  • 26.01.2023

    Zrób coś za nic. Zostań dawcą szpiku


  • 17.01.2023

    Dbaj o siebie


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek