"Zmień kraj" zmieniło kraj?
Ponad 3 miliony osób uległo kampanii "Zmień kraj. Idź na wybory". Zachęciła ona do wzięcia udziału w zeszłorocznych wyborach parlamentarnych 10% uprawnionych do głosowania – poinformowali na konferencji prasowej organizatorzy akcji.
Profrekwencyjna kampania, która promowała udział w wyborach parlamentarnych, była przeprowadzona przez ponad 150 organizacji skupionych w koalicji 21pazdziernika.pl. W jej skład wchodzą m.in.: Forum Obywatelskiego Rozwoju, Fundacja im. Stefana Batorego i Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan.
W ramach akcji w mediach prezentowano trzy rodzaje spotów reklamowych: "Zmień kraj. Idź na wybory", "Parlament – zrób to sam", a także "Nie pękaj. Dokonaj wyboru".- Akcja skończyła się sukcesem. Sukcesem był dużo większy udział w wyborach różnych grup społecznych – oceniła w środę Henryka Bochniarz, prezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan na konferencji podsumowującej wyniki Kampanii.
Według badań Polskiego Generalnego Sondażu Wyborczego (afiliowanego przy Instytucie Studiów Politycznych PAN), kampania "Zmień kraj. Idź na wybory" zdecydowała o udziale w głosowaniu 4,4 proc. wyborców i zachęciła do udziału w głosowaniu 16 proc. wyborców.
Zgodnie z założeniami autorów, najsilniej wpłynęła na decyzję osób w wieku 18-19 lat (przekonała bądź zachęciła 46 proc. z nich) i osób w wieku 20-25 lat (35 proc.).
– Najbardziej zmobilizowaną przez tę kampanię grupą byli mieszkańcy wsi. Najrzadziej do głosowania w wyniku akcji przyznawali się ludzie z wyższym wykształceniem – stwierdził Paweł Grzelak z Instytutu Studiów Politycznych PAN. Reklamy, które bezpłatnie ukazały się w telewizji, radiu, prasie i internecie miały wartość 2,5 mln zł.
Organizacje zaangażowane w kampanię "Zmień kraj. Idź na wybory" zamierzają kontynuować działania na rzecz zwiększenia frekwencji wyborczej. Chcą do lata 2008 r. przygotować obywatelski projekt nowelizacji ordynacji wyborczych i po zebraniu 100 tys. podpisów przekazać go do Sejmu. Wśród postulowanych przez organizacje pozarządowe zmian są: ułatwienia dla osób niepełnosprawnych (głosowanie przez pełnomocnika lub korespondencyjnie), głosowanie korespondencyjne dla Polaków za granicą, dwudniowe wybory, dotarcie z praktyczną informacją do uprawnionych (np.
poprzez wysyłanie zawiadomień).
A dzisiaj, 31 stycznia, startuje kampania "Sprawdzaj tych, których wybrałeś". Ma zachęcić Polaków, aby przyjrzeli się działaniom władz samorządowych wybranych jesienią 2006 r.
Źr:Onet.pl
Przypomnijmy: Prezes TVP Andrzej Urbański na dzień przed wyborami zdjął z anteny spoty "Zmień kraj. Idź na wybory" zachęcające do udziału w wyborach. Uznał, że zaszkodzą partii rządzącej, czyli PiS.
Przewodniczący Państwowej Komisji Wyborczej na pytanie Fundacji Batorego odpowiedział pisemnie, że nie jest to kampania partyjna i może być emitowana nawet podczas ciszy wyborczej. TVP nadawała tę kampanię najkrócej – 3 dni, podczas gdy stacje komercyjne – 10 dni, także podczas ciszy wyborczej.
Jarosław Kaczyński wprost powiązał porażkę PiS z tą akcją społeczną: „Gdyby było to: » Idź na wybory «, to OK, ale » zmień Polskę «to jednak była sugestia » zmień rząd «. Przegraliśmy przez wielką kampanię zorganizowaną przeciwko nam. Najbardziej spektakularnym elementem była akcja telewizyjna » idź na wybory, zmień Polskę «, która trwała w TVP nawet podczas ciszy wyborczej”.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
04.12.2024
5 rzeczy, które warto wiedzieć o ESG. Zapraszamy na webinar 6 grudnia
-
02.12.2024
Strzel kasą na zwierzaki
-
29.11.2024
Pomagaj z Bankami Żywności — Świąteczna Zbiórka Żywności już 29-30 listopada
-
28.11.2024
Bardzo blisko
-
27.11.2024
Pocztówki z przeszłości
-
26.11.2024
Jak Polacy piją kawę?