Kilkustronicowy artykuł w gazecie nosi tytuł „Słowa wykreślone”. I rzeczywiście, większość tekstu jest zaczerniona; pozostawione pojedyncze zdania układają się w krótką informację o osobie oskarżonej lub skazanej za pomówienie.
Reklamy w formie ocenzurowanych artykułów to część kampanii „Wykreśl 212 KK”, zainicjowanej przez Helsińską Fundację Praw Człowieka, Stowarzyszenie Gazet Lokalnych oraz Izbę Wydawców Prasy. W logo kampanii pojawia się czarny zakreślacz. Organizatorzy przygotowali także filmy, w których dziennikarze oraz osoby związane ze światem mediów (Maria Czubaszek, Agnieszka Lichnerowicz, Sylwia Chutnik, Andrzej Stankiewicz, Łukasz Grass i Piotr Najsztub) przekonują o konieczności usunięcia z kodeksu karnego artykułu mówiącego o przestępstwie zniesławienia. Filmy można obejrzeć na specjalnie przygotowanej, utrzymanej w czarno – białej tonacji stronie internetowej wykresl212KK. Akcja prowadzona jest również na portalu społecznościowym Facebook, na profilu Zniesienie Więzienia Za Słowo.
Nadawcy akcji argumentują, że artykuł 212 KK może skrzywdzić każdego aktywnego (komentującego rzeczywistość, dochodzącego swoich praw) obywatela, a dziennikarzy powstrzymywać przed uzasadnioną krytyką. Odpowiedzialność karna za zniesławienie (za które, jak według organizatorów pokazuje praktyka sądów polskich, może być uznana po prostu subiektywna ocena) nie występuje w kodeksach większości krajów europejskich, a na temat polskiej legislacji w tym zakresie wypowiedział się już negatywnie Europejski Trybunał Praw Człowieka. W wymagających tego przypadkach można dochodzić sprawiedliwości na podstawie przepisów karnych chroniących przed mową nienawiści lub na drodze cywilnej.
A. Postek
nazwa kategorii: Wydarzenia
CZYTAJ TEŻ:
-
22.09.2023
#LasySięLiczą w całej Polsce. Zaproszenie na święto lasu 23-24 września
-
19.09.2023
Dach nad głową
-
19.09.2023
Paszport do przyszłości
-
18.09.2023
Źrenice
-
18.09.2023
Historia na głosy. Ruszyła nowa kampania Centrum Archiwistyki Społecznej
-
14.09.2023
Najlepsze czasy dla potworów