Wrzesień 2013: pierwszy krok człowieka na Księżycu
21 września 2013 roku pierwsze strony najbardziej poczytnych macedońskich dzienników zostały zdominowane przez relacje zdarzeń, które okazały się przełomowymi dla całego świata. Tragiczna śmierć księżnej Diany, pierwszy krok człowieka na Księżycu, zamachy na World Trade Centre – te poruszające nowiny zdominowały również wieczorne wydania macedońskich serwisów informacyjnych. To nie są najnowsze wiadomości? Owszem, są – dla osób z chorobą Alzheimera.
Termin publikacji „The news from the past” („Aktualności z przeszłości”) w mediach zazwyczaj relacjonujących bieżące zdarzenia nie był przypadkowy. Jest to data obchodów Światowego Dnia Osób Chorych na Alzheimera. Nietypowa kampania informacyjna była efektem pracy agencji Publicis wykonanej z inicjatywy Narodowego Instytutu Neurologicznego, zaniepokojonego skalą zachorowań. Biorąc pod uwagę starzenie się globalnego społeczeństwa, specjaliści określają ją jako plagę XXI wieku. Aby zwrócić uwagę Macedończyków na ten problem oraz skłonić ich do profilaktycznych badań neurologicznych, twórcy kreacji postanowili pokazać im świat z perspektywy osób cierpiących na chorobę Alzheimera. W tym celu zaprosili tych ostatnich do współpracy. Chorzy zostali poproszeni o szczegółowe zrelacjonowanie ostatnich wydarzeń, wiadomości, jakie pamiętają. Na podstawie ich opowieści stworzono pierwsze strony gazet oraz ułożono treść serwisów informacyjnych. Ponieważ jednym z objawów choroby Alzheimera jest zanik pamięci krótkotrwałej, wydarzenia były mniej lub bardziej odległe w czasie. Publikacji nieaktualnych już tematów, towarzyszył komentarz wyjaśniający intencję „dezinformacji”, a także odsyłający widzów i czytelników na stronę internetową kampanii. Dostarcza ona informacji na temat „znaków ostrzegawczych” – objawów, które mogą sygnalizować chorobę Alzheimera, podpowiada także proste sposoby diagnozowania najbliższych. Odbiorcy mogą dowiedzieć się również, w jaki sposób należy postępować wobec osób cierpiących na demencję oraz gdzie szukać pomocy w przypadku niepomyślnej diagnozy.
Podsumowanie kampanii, opublikowane po roku od jej publikacji, dowodzi, że oparta na zaskoczeniu, przemawiająca do wyobraźni kreacja, jaką wybrali specjaliści z agencji Publicis, okazała się skuteczna. Dzięki pomocy ogólnokrajowych mediów przekaz dotyczący wczesnego rozpoznawania choroby Alzheimera dotarła do blisko 68% Macedończyków. Od momentu rozpoczęcia kampanii liczba konsultacji neurologicznych, związanych z wczesnymi objawami demencji, wzrosła o 215%.
Kamila Brzezińska
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
12.06.2024
Żyję z HIV – poznaj ich historie
-
28.05.2024
Jak ruchem zmieniać umysł?
-
16.05.2024
Pod opieką ropuchy
-
13.05.2024
Kintsugi — sztuka sklejania człowieka
-
06.05.2024
Truskawki to ulubione owoce Polaków
-
01.05.2024
Praca jest dla nas źródłem stresu