logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wydarzenia > Wiedzy jak na lekarstwo
29.08.2013
Tematy: Wydarzenia

Wiedzy jak na lekarstwo



75% Polaków nie wie, czym są choroby autoimmunologiczne. Tylko niewielki odsetek badanych ma świadomość, że dotykają one głównie młodych ludzi. Prawie połowa respondentów błędnie uważa, że są one uleczalne. Badanie Homo Homini na zlecenie AbbVie Polska przedstawia wiedzę Polaków na temat chorób autoimmunologicznych.

25% respondentów prawidłowo wskazało definicję, że są to choroby przewlekłe, gdzie układ immunologiczny atakuje własne komórki i tkanki powodując nieodwracalne zmiany w organizmie. Do grupy chorób autoimmunologicznych najczęściej prawidłowo zaliczano wrzodziejące zapalenie jelita grubego oraz łuszczycę. Zdecydowanie rzadziej respondenci wskazywali na inne choroby z tej grupy, m.in.: na chorobę Leśniowskiego-Crohna czy reumatoidalne zapalenie stawów (RZS). Jedna trzecia badanych błędnie zaliczała do chorób autoimmunologicznych nowotwory (30%) lub astmę (25%). Co drugi ankietowany był zdania, że osoba chora przewlekle jest pozbawiona szans na całkowite wyleczenie. Odmiennego zdania było 43% badanych.

Mimo, że 91% społeczeństwa zadeklarowało wiedzę na temat łuszczycy, to 1/4 błędnie uznała ją za zaraźliwą. Widoczne zmiany skórne oraz łuszczenie się skóry na głowie, twarzy czy dłoniach, a więc w miejscach, których zwykle nie zakrywa ubranie, utrudniają chorym funkcjonowanie w społeczeństwie. Respondenci zapytani o to, do jakich publicznych usług chorzy na łuszczycę mogą mieć utrudniony dostęp, najczęściej wskazywali na: baseny (52,1%), usługi fryzjerskie (52%) i kosmetyczne (50%). 28% badanych uznała, że choroba może utrudniać pracę zawodową.

Ponad jedna trzecia Polaków uważa, że z powodu łuszczycy osoby nią dotknięte mogą odczuwać takie negatywne emocje jak: wstyd, brak zrozumienia, odrzucenie, strach. Badani okazali dużą empatię względem problemów osób chorych na łuszczycę, wskazując na konieczność wsparcia tej grupy osób. Ankietowani uważają, że osobom chorym na łuszczycę potrzebny jest przede wszystkim lepszy dostęp do możliwości leczenia (49,2%) oraz akceptacja i zrozumienie ze strony społeczeństwa (38,6%).

Nieswoiste zapalenia jelita to grupa przewlekłych chorób autoimmunologicznych, do których zalicza się m.in. chorobę Leśniowskiego-Crohna (ChL-C) oraz wrzodziejące zapalenie jelita grubego (WZJG). O tej pierwszej słyszało zaledwie 12% badanych, częściej wskazywane  było wrzodziejące zapalenie jelita grubego. Z takim terminem zetknął się częściej, niż co drugi badany (57%). Szacuje się, że w Polsce na chorobę Leśniowskiego-Crohna cierpi od 10 do 15 tys. osób, natomiast z wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego zmaga się od 35 do 40 tys. chorych. Ponad połowa badanych wiedziała, jakie są najczęstsze objawy ChL-C. Prawie 47% badanych wskazało na biegunkę, jako charakterystyczny i częsty objaw tej choroby. Kolejnymi wymienionymi objawami były bóle brzucha (21%) oraz krwawienia z odbytu (18,6%). Respondenci WZJG kojarzą głównie z krwawieniami (42,7%). Co piąty pytany wskazywał na częste biegunki (19%). Zły stan zdrowia, spowodowany niewłaściwym leczeniem, jak i brak zrozumienia ze strony społeczeństwa, a także ograniczony dostęp do miejskich toalet, to w opinii badanych główne problemy utrudniające osobom cierpiącym na NZJ funkcjonowanie w społeczeństwie.

W opinii ponad połowy badanych (64%) osoby cierpiące na choroby autoimmunologiczne mogą z powodu swoich dolegliwości być narażone na trudności występujące zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Mimo to, na negatywny wpływ tych chorób na wykonywaną pracę wskazało jedynie 15% osób, a niewiele więcej uznało, że mogą one niekorzystnie odbijać się także na życiu prywatnym.

Jak pokazują wyniki badania, wiedza Polaków na temat chorób autoimmunologicznych, a w szczególności nieswoistych zapaleń jelita, jest niewielka. W przypadku łuszczycy badanie odsłania problem funkcjonującego wciąż w polskim społeczeństwie błędnego przekonania o zaraźliwości tego schorzenia – wskazują autorzy badania.








06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 30.06.2025Wydarzenia

    Wielki trening z mistrzami olimpijskimi dla dzieci

  • 21.06.2025Wydarzenia

    Artyści dla transplantacji. Już 24 czerwca w Warszawie!

  • 20.06.2025Wydarzenia

    AI napisze bajkę dla wnuka. Warsztaty dla seniorów już 24 czerwca

  • 19.06.2025Wydarzenia

    Konkurs i e-book „Zrozumieć dziecięcy świat”

  • 13.06.2025Wydarzenia

    Głosuj codziennie! Pomóż dzieciakom wygrać

  • 10.06.2025Wydarzenia

    Drzewo Roku po raz 15!

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek