Członkowie stowarzyszenia SISKOM dokonali audytu wszystkich stacji i przystanków kolejowych położonych na terenie I strefy biletowej w Warszawie. Celem badania była diagnoza głównych barier, które utrudniają lub wręcz uniemożliwiają korzystanie z obiektów kolejowych różnym grupom użytkowników. Efektem prac jest publikacja o objętości 80 stron, która dostarcza pasażerom informacji o istniejących przeszkodach na poszczególnych stacjach i przystankach. Raport ma być także punktem wyjścia dla ustalenia standardów projektowania obiektów kolejowych w taki sposób, aby były one dostępne możliwie najszerszej grupie pasażerów.
Spośród 49 przebadanych stacji i przystanków kolejowych 14 (29%) zostało uznanych za dostępne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wyodrębniono 3 główne przyczyny niedostępności: brak alternatywy dla schodów prowadzących na peron (14 obiektów – 29%), niesprawne windy lub podnośniki w momencie badania (11 obiektów – 22%), zbyt strome podjazdy lub przejście przez tory w złym stanie technicznym (10 obiektów – 20%).
Zbadano także obecność innych urządzeń na przystankach i stacjach, mających ułatwić korzystanie z nich różnym grupom użytkowników. W 9 (18%) przypadkach zainstalowane były pasy ostrzegawcze dla osób niewidomych na wszystkich peronach, ścieżki prowadzące znajdowały się zaś jedynie na 3 niedawno zmodernizowanych obiektach: PKP Warszawa Stadion, PKP Warszawa Centralna oraz PKP Lotnisko Chopina. Bezpieczne stojaki rowerowe znajdowały się w pobliżu jedynie 6 obiektów, ponadto w 5 przypadkach zaobserwowano stojaki niespełniające wymagań rowerzystów (22%). W okolicy obiektów kolejowych w Warszawie brakuje często miejsc, gdzie można by było nabyć bilet. Na 23 przystankach (46%) nie ma jakiejkolwiek możliwości kupna biletu, zaś na kolejnych 10 (20%) nie ma dostępu dla osób z niepełnosprawnością ruchową ze wszystkich peronów do kas lub automatów biletowych. W przypadku 24 obiektów (49%) nie istniały żadne wyznaczone miejsca do parkowania samochód w pobliżu.
Do raportu dołączone zostały także komentarze ekspertów, między innymi prof. dr. hab. Bohdana Jałowieckiego (EUROREG UW), dr. hab. inż. Piotra Olszewskiego, prof. PW oraz mgr Przemysława Olszewskiego (Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej), a także dr. hab. psych. Adama Tarnowskiego, prof. WIML (Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego).
Raport powstał w ramach projektu „Warszawska Mapa Barier” stowarzyszenia SISKOM, który poświęcony jest mapowaniu barier architektonicznych w stolicy. W ramach projektu stowarzyszenie od 2 lat współpracuje ze znanymi w stolicy organizacjami pozarządowymi, zabiegającymi o dostępną przestrzeń: Fundacją Mama, Towarzystwem Przyjaciół Szalonego Wózkowicza, Zielonym Mazowszem oraz szeregiem innych podmiotów. Do tej pory zidentyfikowano ponad 850 utrudnień na terenie Warszawy, podzielonych na 6 kategorii.
Mapę barier architektonicznych można zobaczyć pod adresem mapabarier.siskom.waw.pl/warszawska-mapa-barier. Raport można pobrać także z tej strony.
nazwa kategorii: Wydarzenia
CZYTAJ TEŻ:
-
23.03.2023
Grodziski Ośrodek Sportu i Rekreacji z „cichymi godzinami”
-
22.03.2023
Dąb Fabrykant zwycięzcą konkursu Europejskie Drzewo Roku 2023!
-
16.03.2023
Netto i Caritas wspierają potrzebujących na Wielkanoc
-
15.03.2023
Superkomputer od Funduszu Żubra widzi, słyszy i rozumie dzikie zwierzęta
-
03.03.2023
YC x NGO – trwa nabór na konkurs!
-
02.03.2023
Nextbike otwiera sezon rowerowy w dziesięciu miastach Polski