logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wydarzenia > Ustawa o zakazie palenia jest skuteczna
09.03.2011
Tematy: Wydarzenia

Ustawa o zakazie palenia jest skuteczna



Już od czterech miesięcy obowiązuje ustawa zakazująca palenia w miejscach publicznych. Stowarzyszenie Manko – organizator kampanii społecznej „Lokal Bez Papierosa.pl” – przeprowadziło szereg badań zarówno lokalnych, jak i ogólnopolskich oraz podjęło współpracę z ekspertami, aby ocenić stosunek Polaków wobec ustawy oraz jej skuteczność. Okazuje się, że chociaż jest jeszcze dużo pracy, aby w pełni ochronić zdrowie biernych palaczy, zakaz palenia działa.

Stowarzyszenie Manko przeprowadziło w Krakowie badania postaw pracowników branży gastronomicznej i rozrywkowej w stosunku do zakazu palenia. Wyniki miały dać odpowiedź na pytania – co pracownicy najbardziej „zadymionej” branży w Polsce sądzą o zmianie prawa? Czy zakaz palenia przyjął się w lokalach?

Badania sondażowe wyraźnie wskazują na fakt, iż pracownicy popierają zakaz palenia w lokalach gastronomicznych, twierdzi tak 73,9% ankietowanych. 48,3% badanych respondentów dostrzega pozytywne skutki wprowadzenia zakazu palenia dla swojego zdrowia lub samopoczucia.
– Pracownicy lokali gastronomicznych i rozrywkowych dzięki nowelizacji ustawy mogą swobodnie oddychać, co przekłada się również na oszczędności dla pracodawców i budżetu państwa. Nowe prawo zapewnia lepszą ochronę zdrowia branży, w której pracuje w Polsce około 252.500 osób – komentuje Magdalena Petryniak – koordynator kampanii Lokal Bez Papierosa.pl

Ekspertyza zanieczyszczenia powietrza w lokalach gastronomicznych i rozrywkowych, wykonana przez dr n. farm. Macieja Goniewicza miała na celu ocenę skuteczności nowych regulacji prawnych w ograniczeniu biernego narażania na środowiskowy dym tytoniowy w Polsce. Czy nowe prawo chroni biernych palaczy przed dymem tytoniowym? Aby to sprawdzić dokonano pomiaru powietrza w 40 losowo wybranych lokalach przed i po wprowadzeniu nowego prawa. Z badań wynika, że w 40% lokali jakość powietrza nie polepszyła się, co jest spowodowane niedostosowaniem lokali do wymogów ustawy (brak wydzielonych pomieszczeń dla palących, brak palarni, brak odpowiedniej wentylacji).

– Warto zaznaczyć, iż w lokalach, w których nowe regulacje prawne są ściśle przestrzegane, zanieczyszczenie powietrza dymem tytoniowym jest znacząco niższe, a na dodatek zaobserwowano w nich większą liczbę klientów niż w lokalach, w których prawo nie jest egzekwowane. Nie należy jednak osiadać na laurach. Obecne rozwiązanie prawne nadal nie zapewnia wystarczającej ochrony zdrowia osób niepalących. Najlepszym rozwiązaniem jest wprowadzenie całkowitego zakazu palenia w miejscach publicznych. – komentuje dr n. farm. Maciej Goniewicz ze Śląskiego Uniwersytetu Medycznego.

Kolejne badania przeprowadzone w lutym przez TNS OBOP na zlecenie Stowarzyszenia Manko oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego utwierdzają nas w przekonaniu, iż warto było wprowadzić w Polsce zakaz palenia w miejscach publicznych. – 68% palących i 84% niepalących Polaków popiera wprowadzenie zakazu palenia we wszystkich miejscach, w których przebywają niepalący. Zaobserwowano duży wzrost poparcia w stosunku do badań przeprowadzonych na rok przed wejściem zakazu palenia (lipiec 2009 r.)

– 45% palących uważa, że zakaz palenia w miejscach publicznych może zachęcić osoby palące do podjęcia decyzji o rzuceniu palenia. Wśród niepalących wiara w pozytywny wpływ zakazu na decyzje o zaprzestaniu palenia jest nawet wyższa (57%).

– Nowe przepisy budziły strach wśród niektórych Polaków, głównie pracodawców, jednak okazuje się, że niepotrzebnie, bowiem zakaz palenia w miejscach publicznych sprawdza się! – mówi Krzysztof Przewoźniak – Przewodniczący Obywatelskiej Koalicji „Tytoń albo Zdrowie”.

Po wejściu w życie ustawy z dnia 8 kwietnia 2010 r. wiele się w Polsce zmieniło. Zakaz palenia spełnia oczekiwania większości i jest akceptowany przez społeczeństwo. Nie sprawdziły się obawy krytyków, Polacy popierają restrykcyjne przepisy, częściej odwiedzają lokale, w tym bary, puby, restauracje, a pracownicy czują znaczne polepszenie warunków pracy.

Co roku z powodu palenia tytoniu umiera w Polsce około 70.000 osób, a bierne palenie zabija około 8.000 osób.








06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 30.06.2025Wydarzenia

    Wielki trening z mistrzami olimpijskimi dla dzieci

  • 21.06.2025Wydarzenia

    Artyści dla transplantacji. Już 24 czerwca w Warszawie!

  • 20.06.2025Wydarzenia

    AI napisze bajkę dla wnuka. Warsztaty dla seniorów już 24 czerwca

  • 19.06.2025Wydarzenia

    Konkurs i e-book „Zrozumieć dziecięcy świat”

  • 13.06.2025Wydarzenia

    Głosuj codziennie! Pomóż dzieciakom wygrać

  • 10.06.2025Wydarzenia

    Drzewo Roku po raz 15!

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek