Kanadyjska organizacja MADD (Mothers Against Drunk Driving), która od 1990 r. walczy z problemem pijanych kierowców, i oddział agencji TBWA z Toronto stworzyły w grudniu 2009 r. spot reklamowy „Glasses Rewind” uświadamiający, że można zapobiec wypadkom drogowym – „Stop a tragedy before it happens” (Powstrzymaj tragedię zanim się wydarzy) – informując policję o podejrzeniu co do nietrzeźwości kierowcy.
Trzask pękających szyb i miażdżonej karoserii, po których z ekranu znikają kolejne, nałożone na siebie puste szklanki po drinkach, a obraz staje się coraz ostrzejszy. Gdyby nie alkohol, który osłabia percepcję kierowcy, nie doszłoby do wypadku. Analogia skądś jednak znana. Reklama z 2009 r. (pierwsza pod artykułem) to ta sama, którą emitowano w kanadyjskiej telewizji w 1992 r., z tą różnicą, że w odświeżonej wersji ogląda się ją od tyłu, jakby była przewijana na podglądzie.
Oba filmy zostały przygotowane na zlecenie MADD – jak twierdzą przedstawiciele organizacji, postanowiono wykorzystać starą wersję reklamy, ponieważ w swoim czasie odniosła ona duży sukces. Ponoć znana jest Kanadyjczykom doskonale. Jednak na forach internetowych można spotkać się z negatywnymi opiniami i zarzutami plagiatu, co wynika z niewiedzy, kto firmował spot z początku lat 90’. Ten zaś, wykorzystując logiczną konsekwencję zdarzeń, pokazuje krok po kroku, jak doszło do wypadku. 17 lat później pokazano, jak go uniknąć. Samo hasło sformułowano w taki sposób, by bez zbędnych niuansów słownych, wskazywało przyczynę wypadku. A zatem „Each drink you have before driving impairs your judgment.” (Każdy drink, który wypiłeś wcześniej upośledza twoją percepcję).
Reklama „Glasses” zyskała nowe życie, a obie reklamy wzajemnie się uzupełniają, ukazując problem w szerokiej perspektywie. To sprytny i, jak pokazują komentarze internautów, intrygujący dialog między kampaniami. A także sposób na niskobudżetową głośną kampanię.
K. Kukuła
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
15.09.2023
Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie
-
04.08.2023
Porozmawiajmy szczerze o otyłości
-
12.05.2023
„Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”
-
03.02.2023
Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?
-
16.01.2023
Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta
-
02.11.2022
Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?