logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Kampanie, Rosja, Aktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Kampanie wizerunkowe organizacji i instytucji / 1%
   ──────  14.04.2015

Ten, kto dużo mówi, niewiele robi

The Drowning from michael lockshin on Vimeo.



Mężczyzna tonie i z całych sił walczy o to, by utrzymać się na powierzchni wody i złapać kolejny haust powietrza. Jego zmagania obserwuje zgromadzona na pomoście grupa osób. Zebrani w różny sposób komentują całą sytuację, ale nikt nie stara się pomóc tonącemu. Spokój gapiów kontrastuje z dramatyczną sytuacją ofiary. Dziwna fabuła, niepokojąca muzyka i kolory przypominające wyblakłe filmy celuloidowe sprawiają, że spot wygląda na pierwszy rzut oka na jakieś surrealistyczne dzieło filmowe.

Okazuje się jednak, że materiał promuje nową aplikację, która w przeciwieństwie do tradycyjnych mediów społcznościowych ma oprócz kontaktów społecznych, zapewnić także możliwość realnego wsparcia potrzebujących. Postępowanie bohaterów spotu jest zatem metaforą sposobu funkcjonowania ludzi na Facebooku, czy Twitterze – tam także wiele się pisze i komentuje, ale według nadawcy spotu – nie podejmuje się żadnych konkretnych działań.

Klip został przygotowany na zlecenie twórców aplikacji Mainpeople, która ma łączyć w sobie cechy portali społecznościowych i aplikacji stworzonych do fundraisingu w sieci. System Mainpeople przeznaczony jest głównie dla rosyjskojęzycznych użytkowników iPhone’ów. Mechanizm odpłatnej promocji postów – znany np. z Facebooka – został użyty w tej aplikacji dla wsparcia 15 organizacji charytatywnych współpracujących z platformą. Wpłacenie darowizny powoduje automatycznie, że dany post użytkownika jest promowany wśród innych internautów.

Spot reklamujący aplikację, przygotowywany przez moskiewski odział agencji Stereotactic jest bardzo profesjonalny. W materiale zastosowano różnorodne ujęcia, ścieżkę dźwiękową dostosowano do rozwoju akcji, a aktorzy grają bez cienia fałszu.

Każdy z nich odgrywa inny typ ludzki – jest wśród bohaterów przemądrzały chłopak, który stale odwołuje się do danych naukowych; jest także naiwna młoda dziewczyna, która nie jest w stanie powiedzieć nic sensownego. Wśród obserwatorów znajduje się także światowiec, który opowiada, że w krajach europejskich służby ratunkowe działają zdecydowanie lepiej niż w Rosji. Zamożna pani w średnim wieku krytykuje z kolei władze za to, że nie dbają o bezpieczeństwo obywateli i nie zapewniają odpowiedniej infrastruktury wypoczynkowej. Ciekawe, że przedstawienie w negatywnym świetle tych ostatnich "czarnych charakterów" wpisuje się w rosyjską propagandą rządową.

Dialog rozgrywający się między postaciami obserwującymi topielca przerywa wtargnięcie rzutkiego przedsiębiorcy, który z pomocą dwóch smukłych modelek stara się zareklamować obecnym dmuchane koła ratunkowe. Nie chodzi mu oczywiście o uratowanie tonącego chłopaka, ale o zarobienie na jego tragedii. Ten fragment fabuły odnosi się bezpośrednio do reklam wyświetlanych użytkownikom serwisów społecznościowych. Prześmiewczy i krytyczny stosunek do tego rodzaju działalności komercyjnej podkreślają zabawne kształty akcesoriów ratunkowych – wszystkie one mają bowiem kształt dziecięcej żółtej kaczuszki; ich forma wpisuje się także w surrealistyczny nastrój filmu.

Pod koniec spotu wszyscy gapie z przerażeniem zauważają, że mężczyzna utonął. Nadawca pokazuje jednak, że możliwe było by inne zakończenie całej historii. Zwieńczeniem fabuły jest motyw "filmu w filmie" – na ekranie smartfona z włączoną aplikacją Mainpeople wyświetla się filmik ilustrujący bohatera, który wyciąga  topielca na brzeg.

Należy zauważyć, że wbrew temu, do czego stara się przekonać nadawca spotu najbardziej popularne media społecznościowe także oferują możliwość realnego wsparcia organizacji pozarządowych. Takie aplikacje, jak JustGiving, czy GiveModo pozwalają zintegrować zbiórkę funduszy z wykorzystaniem Facebooka. Z kolei usługa TweetDonate lub aplikacja Donation App umożliwia przekazywanie darowizn użytkownikom Twittera.

Paulina Giersz


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3


Nazwa kampanii:
The drowning
Czas:
2015.3.5
Tematy:
Aktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Kampanie wizerunkowe organizacji i instytucji / 1%
Kraje:
Rosja
Nadawca:
Mainpeople
Media:
Internet
Wykonawca:
Stereotactic
Adresaci:
Internauci korzystający z portali społecznościowych
Hasło kampani:
Social networks give you the opportunity to communicate. We added the option of taking action (Media społecznościowe pozwalają Ci komunikować się z innymi. My dodajemy możliwość działania)





polecamy ─── 11.10.2022

Znamy nominowanych do nagrody Effie 2022


Jury 23. edycji Effie Awards Poland przyznało 94 nominacji, z czego spośród agencji mediowych najwięcej otrzymał Starcom (21),...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 16.03.2023

    Netto i Caritas wspierają potrzebujących na Wielkanoc


  • 15.03.2023

    Superkomputer od Funduszu Żubra widzi, słyszy i rozumie dzikie zwierzęta


  • 13.03.2023

    Brak towaru w magazynie


  • 10.03.2023

    Rumia oddaje głos śmieciom


  • 08.03.2023

    Z okazji Dnia Kobiet — start kampanii „Okres w moim życiu”


  • 03.03.2023

    Dove rozpoczyna kampanię społeczną Detox FEEDu


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek