Przejęci dziennikarze otaczają grupę ekspertów wychodzących z sali i zadają pytania o groźną, wywoływaną promieniowaniem UV chorobę, która była przedmiotem spotkania. Jak się przed nią bronić, czy nad Polską powstanie tarcza ochronna? Okazuje się, że "przed czerniakiem możemy chronić się sami" – należy uważnie obserwować skórę, a w razie zauważenia niepokojących zmian skontaktować się z onkologiem lub dermatologiem.
Kampania społeczna dotycząca profilaktyki czerniaka została stworzona przez młodzież w ramach Programu „Mam Haka na Raka”. W każdym roku w Polsce stwierdza się około 2500 nowych zachorowań na czerniaka, a 1200 osób umiera z tego powodu. Nowa kampania, nawołując do obserwacji znamion na ciele, ma pomóc zmienić te niepokojące statystyki.
Autorki pomysłu to laureatki VI edycji Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży „Mam Haka na Raka”: Katarzyna Lasyk, Ewa Szota, Paulina Hnatyszyn i Magdalena Frelich z Zespołu Szkół w Kietrzu. Opiekę nad zespołem sprawowała Elżbieta Szewczak. Zależało nam na tym, aby w nietypowy sposób powiedzieć o czerniaku. Dzisiaj wszyscy skupieni są na mediach, szukają informacji, często ich uwagę przyciąga sensacja. Stąd w naszej propozycji wątek o tarczy UV, dopiero potem dowiadujemy się, że chodzi o czerniaka. Zaciekawiając odbiorcę absurdalnym tematem, przemyciłyśmy ważne przesłanie dotyczące obserwacji znamion – mówią laureatki.
Wczesne wykrycie nowotworu skóry umożliwia wyleczenie. W USA i Niemczech z czerniaka wyleczonych zostaje w pełni 90% chorych, właśnie dlatego, że jest on tam wykrywany we wczesnych stadiach. Niestety, w Polsce udaje się wyleczyć jedynie ok. dwóch trzecich pacjentów. Ta kampania ma szansę zmienić statystyki dotyczące umieralności z powodu czerniaka – opiniuje dr Janusz Meder, Prezes Polskiej Unii Onkologii, organizator programu.
Kampania została opracowana przez Fabrykę Komunikacji Społecznej. Powstał spot telewizyjny, spot radiowy i plakaty. Na potrzeby kampanii agencja Discipline Media Group przygotowała stronę www.obserwujznamiona.pl, na której znajdują się informacje dotyczące czerniaka. Emisja kampanii „Obserwuj znamiona” potrwa do końca roku.
Organizatorem „Mam Haka na Raka” jest Polska Unia Onkologii, a partnerem strategicznym firma GlaxoSmithKline. Program ten jest ogólnopolską inicjatywą skierowaną do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych. Jego celem jest zaangażowanie młodych ludzi w proces edukacyjny związany z profilaktyką nowotworową. Głównym zadaniem postawionym przed uczestnikami jest zorganizowanie działań lokalnych oraz zaprojektowanie kampanii społecznej.
Dotychczas w ramach programu powstało 5 kampanii społecznych: „Wystarczy tak niewiele…” (rak piersi), „Nie pakuj się do trumny, zrób cytologię” (rak szyjki macicy), „Nie krępuj się, zerwij z milczeniem” (rak prostaty), „Nie wiąż się z papierosem” (rak płuca) oraz „Zabezpiecz tyły. Zrób kolonoskopię” (rak jelita grubego).
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
04.05.2024
Jak opowiadać o działaniach pro publico bono? Webinar Effie in Practice dla NGO
-
29.03.2024
Maty dla schroniskowych zwierząt czyli drugie życie plecaków Glovo
-
22.03.2024
Zamień „elektrograty” na kwitnące kwiaty od Castoramy
-
15.02.2024
Upfield wprowadza pierwsze na świecie odporne na tłuszcz opakowanie bez plastiku
-
29.01.2024
Co słychać u sokołów z Cemex-u?
-
23.01.2024
Biedronka rozdaje warzyworki wielbicielom owoców i warzyw