Nagi mężczyzna trafia na pustynię, dociera na szczyty skalistych gór, kroczy ścieżką pokrytą grubą warstwą śniegu, zanurza się w morzu – przemierza miejsca stanowiące naturalne środowisko życia gatunków zwierząt zagrożonych wyginięciem. Żadna lokalizacja nie stanowi dla niego dogodnej przestrzeni życiowej, ale pojawia się w nich, ponieważ chce pokazać, że on również, podobnie jak wskazywane w spocie gatunki zwierząt, jest w niebezpieczeństwie. Jak podsumowuje, nie może liczyć jednak na specjalne względy, jakim obdarza się pingwiny albo wieloryby – jest bowiem "tylko" człowiekiem, który boryka się z rzadką chorobą.
Spot zarysowuje analogię między zagrożonymi wymarciem gatunkami zwierząt, czyli gatunkami rzadkimi, oraz rzadkimi chorobami, które dotykają tylko niektórych ludzi. Utrudnione warunki egzystencji i groźba rychłej śmierci określają zarówno życie jednych, jak i drugich. Gatunki zwierząt zagrożonych wymarciem znajdują się jednak pod specjalną ochroną i zyskują szczególne zainteresowanie, które zdaniem twórców spotu nie jest udziałem ludzi cierpiących na choroby rzadkie. Obawa, niechęć czy obojętność biorą się zazwyczaj z powszechnej niewiedzy i nieświadomości na temat rzadkich chorób, a ludzie na nie cierpiący spotykają się zazwyczaj z wykluczeniem i brakiem akceptacji, chociaż wymagają przecież szczególnej troski ze względu na swój stan.
Występujący w spocie mężczyzna to Tommaso Galluppi, 22-letni Włoch, który walczy z rzadką chorobą metaboliczną – hiperfenyloalaninemią. Dotknięty schorzeniem chłopak chce walczyć nie tylko z chorobą, lecz także z odrzuceniem i ignorowaniem osób, które zmagają się z nietypowymi chorobami o ciężkim przebiegu. Jego udział w kampanii jest próbą zwrócenia uwagi na ten właśnie problem. Pięknie wyrzeźbiona sylwetka ciała na tle malowniczych, niezwykłych krajobrazów natury może wprawiać w zdumienie, ponieważ rzadkie choroby kojarzą się z deformacjami ciała i znacznymi upośledzeniami. To jednak znak, że każdy człowiek – nawet ten dotknięty rzadką chorobą – zasługuje na uwagę. To również komunikat, że ludzie borykający się z trudnymi, nieuleczalnymi w większości przypadków problemami zdrowotnymi, mogą nie różnić się niczym od osób zdrowych.
Kampania jest efektem wspólnego wysiłku firmy biofarmaceutycznej Dompé z Włoch, która koncentruje się na rozwoju innowacyjnych rozwiązań terapeutycznych dla osób z rzadkimi chorobami, Włoskiej Federacji Chorób Rzadkich UNIAMO F.I.M.R oraz włoskiej agencji reklamowej Saatchi & Saatchi. Roberto Saku Cinardi zajął się wyreżyserowaniem spotu promującego projekt. Kampania, oparta na ciekawym pomyśle i pięknych ujęciach natury i ludzkiego ciała, jest bardzo sugestywna. Zdjęcia – niczym te z najlepszych filmów – stanowią ucztę dla oka i sprawiają, że spot pozostawia niezatarte wrażenie. Dzięki temu projekt może utkwić w pamięci odbiorców i skierować uwagę na problem sygnalizowany przez twórców.
Kampania została przygotowana z uwagi na Światowy Dzień Rzadkich Chorób, który obchodzony jest 28 lutego. Jest też próbą skłonienia do zapoznania się z przedmiotem działalności firmy, która inwestuje w pomoc ludziom borykającym się z rzadkimi zaburzeniami zdrowotnymi.
Anna Lis
nazwa kategorii: Wydarzenia
CZYTAJ TEŻ:
-
30.11.2023
Lidl promuje produkty z certyfikatem Fairtrade
-
25.10.2023
Lidl i WWF Polska łączą siły na rzecz odtworzenia krajobrazu rolniczego w Polsce
-
24.10.2023
Gala Effie Awards Poland 2023
-
13.10.2023
Znamy Nominowanych Effie Awards Poland 2023
-
12.09.2023
Nie piję. Będę Tatą – ruszyła kampania edukacyjna FASOFF
-
14.08.2023
Nabór do konkursu „Raporty Zrównoważonego Rozwoju” przedłużony do 31 sierpnia!