logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Wydarzenia
   ──────  09.09.2015

Święto kupowania – przyjaznego środowisku i ludziom



Święto Odpowiedzialnego Kupowania odbędzie się 3 października w warszawskim Faktycznym Domu Kultury. Wydarzenie ma być okazją do poznania najnowszych trendów z zakresu odpowiedzialnej konsumpcji w jej różnych wymiarach. Przez cały dzień będą odbywały się spotkania z ekspertami, pokazy filmów, wystawy tematyczne oraz minitargi mody odpowiedzialnej. Będzie można obejrzeć pełnometrażowy dokument „The True Cost” w reż. Andrew Morgana ukazujący dystans pomiędzy światem mody i konsumentów a światem szwaczek i osób pracujących przy poszczególnych etapach produkcji. Debaty z udziałem zaproszonych gości poprowadzą dziennikarka Karolina Sulej, oraz analityczka z Instytutu Spraw Publicznych Izabela Przybysz. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

W trakcie spotkania, organizator wydarzenia, Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie zaprezentuje wyniki raportu „Uszyte w Polsce”, pokazujący realia przemysłu odzieżowego w Polsce.

Program:

11:00 – 21:00 Minitargi mody odpowiedzialnej i ekologicznej.

Przez cały dzień będzie można kupić produkty polskich projektantów mody i firm ekologicznych. Wystawcy: Wearso, Sister’s, NAP, Transparent Shopping Collective, Ola Bąkowska, Wisłaki, Plan Planeta.

Przestrzeń interaktywna Kampanii Kupuj Odpowiedzialnie Buty

Organizatorzy chcą skoncentrować się na poznaniu opinii przybyłych i zebraniu komentarzy na temat tego, w jakim stopniu Polska jest odpowiedzialna za dobre warunki pracy czy przestrzeganie standardów środowiska przy produkcji obuwia.

Wystawa tematyczna: „Globalna praca – globalna odpowiedzialność”

11:30 – 14.00 Debata: „Czy instytucje publiczne mogą kupować odpowiedzialnie? – zrównoważone zamówienia publiczne w kontekście  łańcucha dostaw oraz na przykładzie produkcji butów”. Debatę poprowadzi Izabela Przybysz, analityczka z Instytutu Spraw Publicznych. Do rozmowy inicjatorzy zaproszą przedstawicieli samorządu, parlamentu, Urzędu Zamówień Publicznych, ekspertów oraz przedstawicieli organizacji społecznych. W kontekście zbliżających się wyborów parlamentarnych, planują poruszyć kwestię tego, w jaki sposób wydawane są pieniądze publiczne oraz czy pod uwagę brane są kwestie poszanowania praw pracowników oraz dobro środowiska naturalnego. Celem jest również zainteresowanie uczestników spotkania kwestią świadomego kupowania i zwrócenie uwagi, na to że indywidualne decyzje mają znaczenie i mogą wpływać na wprowadzanie zmian na poziomie samorządu, instytucji, parlamentu.

14.45 – 16.15 Warsztat „Skąd się wzięły moje buty?” Otwarcie przestrzeni interaktywnej „Kupuj Odpowiedzialnie Buty”.

Warsztat będzie próbą odpowiedzi na pytanie „Skąd się wzięły moje buty?”. Przedstawi informacje o tym jak wygląda produkcja obuwia, z jakimi problemami się wiąże, oraz zachęci do angażowania się w kampanię na rzecz poprawy przestrzegania praw człowieka i standardów ochrony środowiska w przemyśle obuwniczym.

16.15 – 16.45 Pokaz krótkich filmów zaangażowanych.

  • „Silne Kobiety szyjące twoje ubrania”
  • Spot „Godna Płaca dla Wszystkich”
  • Spot Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie
  • Spoty „Kupuj Odpowiedzialnie Buty”

17.00 – 18.30 Debata: „Made in Poland – co wiemy o szyciu w Polsce?” Dyskusja wokół raportu „Uszyte w Polsce” nt. godnej płacy w przemyśle odzieżowym. Debatę poprowadzi Karolina Sulej, doktorantka Instytutu Kultury Polskiej, dziennikarka Wysokich Obcasów, magazynu Viva Moda i TVP Kultura.

Przed pokazem filmu odbędzie się debata dotyczącą przemysłu odzieżowego w Polsce. Rozpoczniemy od prezentacji raportu „Uszyte w Polsce”, przygotowanego przez organizatorów wydarzenia – Fundację Kupuj Odpowiedzialnie. Raport jest odpowiedzią na pytania od konsumentów oraz wzrost inicjatyw uznających produkcję w Polsce jako sposób na załatwienie bolączek pracy w przemyśle. Dyskusja po filmie ma odpowiedzieć na pytanie, czy „Made in Poland” oznacza odpowiedzialnie? Jak wyglądają realia z perspektywy różnych grup – aktywistów, branży modowej, firm, mediów, konsumentów, pracownic?

18.30 – 20:00 Pokaz filmu „The True Cost” w reż. Andrew Morgana.  Realizowany wielu krajach pełnometrażowy dokument, pokazuje dystans pomiędzy światem mody i konsumentów a światem szwaczek i osób pracujących przy poszczególnych etapach produkcji. W filmie pojawią się osoby ze świata mody jak Stella McCartney, Livia Firth and Vandana Shiva, szukających sposobu na radzenie sobie z wieloma problemami przemysłu odzieżowego.

Organizując „Święto Odpowiedzialnego Kupowania” Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie pragnie zwrócić uwagę na powiązania pomiędzy biznesem, prawami człowieka i ochroną środowiska naturalnego. Fundacja podkreśla, że świadomość dotycząca sytuacji pracowników i pracownic wytwarzających obuwie jest niska, tymczasem borykają się z podobnymi problemami, co pracujący przy produkcji odzieży, jak płace niewystarczające na podstawowe potrzeby życiowe. Problemem specyficznym dla produkcji butów i dodatków skórzanych są niebezpieczne warunki pracy w garbarniach oraz ich negatywny wpływ na środowisko naturalne. 

Na zlecenie kampanii „Kupuj Odpowiedzialnie Buty” firma Nielsen przeprowadziła badania opinii publicznej w 20 krajach Unii Europejskiej. Wynika z nich, że 50% Europejczyków (58% Polaków) wie mało lub nic o produkcji butów pomimo, że przemysł obuwniczy działa na wielką skalę, wytwarzając ok. 22 miliardy par butów rocznie, z czego 87% w Azji. 85% respondentów/ek (63% w przypadku Polski) jest gotowa zapłacić więcej za buty wyprodukowane zgodnie ze standardami ochrony środowiska i z poszanowaniem praw człowieka. Jedna czwarta pytanych w 20 krajach (19% w Polsce) deklaruje, że zapłaciłaby co najmniej 25% więcej. Badanie pokazało również, że 63% Europejczyków (66% Polaków) uważa, że Unia Europejska powinna wprowadzić regulacje zapewniające, że produkty wchodzące na unijny rynek zostały wytworzone z poszanowaniem praw człowieka.


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3







polecamy ─── 11.10.2022

Znamy nominowanych do nagrody Effie 2022


Jury 23. edycji Effie Awards Poland przyznało 94 nominacji, z czego spośród agencji mediowych najwięcej otrzymał Starcom (21),...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 22.03.2023

    Dąb Fabrykant zwycięzcą konkursu Europejskie Drzewo Roku 2023!


  • 16.03.2023

    Netto i Caritas wspierają potrzebujących na Wielkanoc


  • 03.03.2023

    YC x NGO – trwa nabór na konkurs!


  • 02.03.2023

    Nextbike otwiera sezon rowerowy w dziesięciu miastach Polski


  • 01.03.2023

    Operacja Czysta Rzeka rusza po raz piąty


  • 28.02.2023

    Startuje DOING GOOD – platforma z ofertami pracy zmieniającej świat na lepsze


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek