logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Kreacje / printy > Struktura nękania
13.04.2015
Tematy: Kreacje / printy

Struktura nękania



Straszenie, wyśmiewanie, izolowanie – to sposoby nękania, które może stosować pracodawca wobec swoich podwładnych. Plakaty przygotowane na zlecenie brazylijskiego Ministerstwa Pracy zachęcają do zgłaszania takich bezprawnych praktyk do sądów pracy.

Pierwsze, co zwraca uwagę w przygotowanych kreacjach, to przewody urządzeń biurowych, które układają się w kształt grafu używanego do obrazowania struktury organizacyjnej firmy. Hierarchia zawodowa nie powinna być jednak jedyną podstawą relacji służbowych. Pracownicy nie mogą być traktowani jedynie jako jako „tryby maszyny” – najważniejszy powinien być szacunek wobec człowieka. Hasło widoczne na plakatach głosi „If your boss only respects organogram, report it” („Jeśli Twój szef szanuje tylko schemat organizacyjny firmy, zgłoś to„).

Każdy z printów opisuje konkretny przykład mobbingu, który może zdarzyć się w środowisku zawodowym. Poprzez drobne modyfikacje struktury grafu ilustrującego zależności służbowe, twórcy pokazują różne formy nękania.

Na jednej z ilustracji figury niższych rangą pracowników są zdecydowanie mniejsze niż postać samego szefa; to pokazuje problem umniejszania zasług podwładnych, podkopywania ich pewności siebie i wiary we własne siły. Na innym plakacie jeden z członków zespołu jest odsunięty od reszty – izolowanie jest bowiem także formą nękania psychicznego.

Kolejna kreacja prezentuje min. osła, żółwia i walizkę przy biurkach niższych szczeblem pracowników; po chwili zastanowienia okazuje się, że plakat ten dotyczy wyzywania i krytykowania podwładnych. W języku portugalskim wyraz „burro” oznacza zarówno „osioł”, jak i „głupi”; natomiast słowem „mala” określa się walizkę, ale także jest to przymiotnik w rodzaju żeńskim oznaczający coś złego, nieodpowiedniego.

Na ostatniej kreacji widać pracownika, który stoi na biurku, a jego stanowisko pracy otoczone jest czymś, co po chwili namysłu można opisać jako kanał wypełniony rekinami, których płetwy grzbietowe wystają ponad powierzchnię wody. Ta kreacja ilustruje sytuację, w której pracownik jest zastraszany i szantażowany przez szefa.

O ile plakaty ilustrujące izolowanie i umniejszanie zasług podwładnych są intuicyjne i czytelne na pierwszy rzut oka, to te, które dotyczą obrażania i straszenia pracowników wymagają od odbiorcy chwili zastanowienia. Powstaje pytanie, czy adresaci kampanii będą chcieli poświęcić czas na zrozumienie przekazu – printy nie przyciągają bowiem wzroku i nie są zbyt atrakcyjne wizualnie.

Plakaty utrzymane są w stonowanych kolorach; zapewne odpowiada to wystrojowi typowego biura, ale przez taki dobór barw sceneria sprawia wrażenie nudnej i mało wyrazistej. Niewielkie figury pracowników i ich zwierzchników, widziane dodatkowo z góry (perspektywa z lotu ptaka) – także nie przykuwają wzroku. Do tego napisy widniejące na plakatach ustawiono pod kątem – wzdłuż siatki perspektywy, co utrudnia ich odczytanie.

Zdecydowanie bardziej udane kreacje zostały przygotowane na zlecenie tego samego nadawcy w październiku zeszłego roku, które można zobaczyć tutaj. Printy dotyczyły przestrzegania zasad BHP w pracy i zostały stworzone przez studio Amello. Zastosowano tam ciekawszą kolorystykę, zadbano o dynamikę scen, postacie były bardziej wyraziste i dopracowane.

Paulina Giersz








06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 12.07.2025Kreacje / printy

    Kwiaty

  • 10.07.2025Kreacje / printy

    Nie ma powodu do świętowania

  • 11.06.2025Kreacje / printy

    Po stronie mocy korników

  • 10.06.2025Kreacje / printy

    Dostrój się do drogi

  • 08.06.2025Kreacje / printy

    W chłodni

  • 06.06.2025Kreacje / printy

    Zepsute bajki

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek