logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Kampanie > Starszy brat, starsza siostra?
02.09.2001
Tematy: Kampanie, Polska, Pomoc społeczna, Wolontariat

Starszy brat, starsza siostra?



Fundacja Przyjaciółka prowadzi społeczny program "Niech mają na kogo czekać", którego celem jest pomoc w nauce oraz wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z domów dziecka. Program obejmuje ponad 5 tys. dzieci przebywających w domach dziecka. Jest realizowany głównie w placówkach, które znajdują się w małych i średnich miastach. Blisko 30% domów dziecka w Polsce bierze udział w programie.

W ramach programu Fundacja organizuje wolontariat w domach dziecka, szkoli wolontariuszy, ubezpiecza ich, a w uzasadnionych przypadkach zwraca koszt dojazdu do domu dziecka. Wolontariusze odwiedzają domy dziecka przynajmniej raz w tygodniu, poświęcając swój czas głównie na pomoc dzieciom w odrabianiu prac domowych. Zachęcają do nauki, tłumaczą zadania, motywują do rozwoju.

W domach dziecka wychowuje się ponad 25 tysięcy dzieci, a 1/3 z nich przebywa tam nie z powodu śmierci rodziców, czy pozbawienia ich praw rodzicielskich, lecz z powodu biedy. Dzieci przebywające w placówkach opiekuńczo – wychowawczych często mają problemy z nauką, cierpią na chorobę sierocą czy też nabywają syndrom „szarej myszki”. Z badań porównawczych przeprowadzonych na grupie dzieci z państwowych domów dziecka i z prawidłowo funkcjonujących rodzin wynika, że dzieci z placówek mają mniejszą odporność na stres, niższe aspiracje życiowe, boją się podejmować wyzwania.

Fundacja Przyjaciółka trafnie zdefiniowała potrzeby dzieci z domów dziecka. Potwierdzeniem mogą być tu wyniki badań ankietowych nt. sytuacji placówek opiekuńczo – wychowawczych, które zostały przeprowadzone w kwietniu 2007 roku przez Zarząd Główny ZNP. Jak wynika z ww. badań w placówkach opiekuńczo – wychowawczych występuje duża rotacja wychowawców. Ponadto grupy dzieci, z którymi pracują pedagodzy, są często przeładowane, co uniemożliwia indywidualizację zajęć. Luka, jaka istnieje z powodu zbyt małej, w stosunku do potrzeb, liczby wychowawców została wypełniona przez wolontariuszy biorących udział w programie Niech mają na kogo czekać.

Ponadto, Fundacja Przyjaciółka przekazała w ramach programu już blisko 600 sztuk sprzętu komputerowego, w tym 107 komputerów.

Polityka państwa jest ukierunkowana na zmniejszanie liczby dzieci umieszczanych w placówkach opiekuńczo – wychowawczych poprzez tworzenie różnych form rodzinnej form opieki zastępczej. W tym celu podejmowane są m.in. działania na rzecz tworzenia rodzinnych domów dziecka. Mają one zapewnić wychowankom (przede wszystkim rodzeństwu oraz dzieciom mającym trudności adaptacyjne do warunków życia w dużych zbiorowościach) takie warunki opieki i wychowania, jakie istnieją w naturalnej rodzinie wielodzietnej. Niestety, liczba rodzinnych domów dziecka zwiększa się powoli. Tym samym konieczne jest prowadzenie innych działań, w tym programów takich jak "Niech mają na kogo czekać", aby przeciwdziałać negatywnym skutkom pobytu dziecka w domu dziecka.
M.Czerepak



Nazwa kampanii:
Niech mają na kogo czekać
Czas:
2001.9.1 - 2001.9.30
Nadawca:
Fundacja Przyjaciółka
Media:
Prasa
Adresaci:
Dzieci z domów dziecka
Hasło kampani:
Dla dzieci z Domu Dziecka początki w szkole są trudne. Potem jest już tylko gorzej.





03.04.2024 polecamy

Wykonane przez nas


Piractwo w przemyśle odzieżowym zauważamy (i krytykujemy) najczęściej dopiero wtedy, gdy dotknie nas bezpośrednio. Tymczasem wpływ tego przestępstwa na rzeczywistość jest znacznie bardziej złożony niż na pierwszy rzut oka się wydaje. Szeroko pojęte piractwo wiąże się m.in. z łamaniem praw autorskich, kradzieżą własności intelektualnej, zanieczyszczeniem środowiska odpadami, czy pracą czarnorynkową nierzadko będącą współczesną formą niewolnictwa. Kupno podróbki jest niczym pierwsza kostka domina, która uruchamia łańcuch zdarzeń i procesów – od niepożądanych po przestępcze. Kampania Made By Us: Piracy is the start została zaprojektowana na konkurs Young Lions (dla twórców poniżej 30. roku życia) przy wsparciu World Intellectual Property Organization (WIPO)....

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kreacje / printy

zobacz także


  • 12.05.2025Kampanie

    Rak’n’Roll żąda zawieszenia kampanii prezydenckiej

  • 10.05.2025slider

    Trójka o kobietach w kosmosie

  • 08.05.2025Kreacje / printy

    Za każdym motocyklistą…

  • 08.05.2025Kampanie

    „Pomyśl przed” – kampania o bezpieczeństwie na drodze

  • 04.05.2025Kampanie

    Robert Lewandowski o wykluczeniu

  • 30.04.2025Polska

    Polacy spędzą majówkę w domu

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek