Patrząc na ilość sprzętów i usług reklamowanych jako energooszczędne, można dojść do wniosku, że idea odpowiedzialności społecznej firm zakorzeniła się na dobre również w branży IT. Kampania „Make IT fair” („Uczyń to sprawiedliwym”; gra słów: it- to, IT- akronim od Information Technology) ma zwrócić uwagę kupujących na inne aspekty dbania o środowisko przez producentów urządzeń elektronicznych – mianowicie na poszanowanie praw pracowniczych osób zatrudnionych przy ich wytwarzaniu.
Połowa telefonów komórkowych produkowanych jest w Chinach. Pracownicy tamtejszych fabryk pracują często po 12-14 godzin dziennie przez 7 dni w tygodniu. Złoża minerałów niezbędnych do produkcji sprzętu elektronicznego, jak tantal, kobalt, złoto czy platyna, znajdują się w krajach Azji, Afryki i Ameryki Południowej. Przy ich wydobywaniu pracuje około 20 milionów ludzi, w tym około 1,5 miliona dzieci. Praca ta jest często bardzo niebezpieczna ze względu na stan techniczny kopalni i kontakt z toksycznymi substancjami. Niskie stawki i brak świadczeń socjalnych są normą, a związki zawodowe praktycznie nie funkcjonują.
Celem kampanii, prowadzonej pod hasłem „I want a fair and green phone” ("Chcę sprawiedliwego i ekologicznego telefonu"), jest nakłonienie młodych użytkowników telefonów komórkowych i innych elektronicznych gadżetów do zajęcia stanowiska w kwestii warunków ich wytwarzania. Ze strony www akcji można wysłać elektroniczną pocztówkę do swojego operatora i domagać się wprowadzenia do sprzedaży aparatu wyprodukowanego bez szkody dla środowiska i ludzi. W treści listu poruszany jest również problem oferowania innych korzyści z odnawiania umowy poza nowym telefonem oraz prawidłowego recyklingu starego sprzętu. Utylizacja nieużywanych telefonów również ma miejsce w krajach rozwijających się – warunki pracy na takich wysypiskach również pozostawiają wiele do życzenia.
Akcja „I want a fair and green phone” to najnowsza inicjatywa organizacji pozarządowych zrzeszonych pod hasłem „Make IT fair”. Działania koordynuje holenderska organizacja SOMO (Centrum Badań nad Międzynarodowymi Korporacjami). Na stronie dostępne są również raporty i ulotki informacyjne z poprzednich lat, a także piosenka "makeITfair rap", napisana i wykonana przez rapera El D.
W Polsce kampanię koordynuje Koalicja KARAT.
A. Postek
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.08.2024
Kalkulator śladu węglowego HITem 2024 roku
-
03.06.2024
Newbie prezentuje kolekcję stworzoną z resztek tkanin z wcześniejszych projektów
-
24.05.2024
Ruszyły zgłoszenia do 25. edycji konkursu Effie Awards Poland
-
30.04.2024
Jak opowiadać o działaniach pro publico bono? Webinar Effie in Practice dla NGO
-
29.03.2024
Maty dla schroniskowych zwierząt czyli drugie życie plecaków Glovo
-
22.03.2024
Zamień „elektrograty” na kwitnące kwiaty od Castoramy