W poniedziałek, 23 września b.r. na Uniwersytecie Warszawskim Społeczne Noble Ashoki trafiły do dwóch innowatorek społecznych w dziedzinie edukacji: dr. Katarzyny Winkowskiej-Nowak oraz Teresy Ogrodzińskiej. Uroczystość zainaugurowała partnerstwo pomiędzy fundacją Ashoka i Uniwersytetem Warszawskim na rzecz promowania przedsiębiorczości społecznej i innowacyjności w rozwiązywaniu problemów społecznych.
Pierwsza z laureatek, Teresa Ogrodzińska, dokonała zmiany systemu edukacji przedszkolnej wdrażając elastyczny i niedrogi program oparty na aktywności społeczności lokalnych, zwłaszcza wiejskich. Angażuje matki, rozbudzając w nich aktywność społeczną i ekonomiczną, a także samorządy, które wspiera w tworzeniu lokalnych strategii edukacyjnych. Dr Katarzyna Winkowska-Nowak wspiera wiejskich nauczycieli w roli liderów lokalnych poprzez współtworzenie nauczycielskiej społeczności online. Nauczyciele wspólnie rozwiązują problemy tworząc modele, które następnie przydają się szerszej nauczycielskiej społeczności.
Laudację na cześć Teresy Ogrodzińskiej wygłosił prof. Olaf Żylicz a dr. Katarzynę Winkowską-Nowak uhonorował Prorektor SWPS ds. nauki, dr hab. Roman Cieślak. Wyróżnienia wręczył Jacek Strzemieczny, członek Ashoki i prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Red. Aleksandra Pezda z „Gazety Wyborczej” zapytała laureatki o ich inspiracje i motywację do działania. Teresa Ogrodzińska wspomniała, że w latach dziewięćdziesiątych prawdziwym szokiem był dla niej widok mapy przedstawiającej liczbę przedszkoli w gminach – w ponad 85% nie było ani jednego przedszkola. Doszła wtedy do wniosku, że szkolenie nauczycieli nie wystarczy bo podnieść poziom edukacji w Polsce. W program tworzenia punktów przedszkolnych zaangażowała właśnie władze gmin i współpraca ta trwa do dzisiaj.
Katarzyna Winkowska-Nowak przyznała, że wyzwania związane z nauczaniem przedmiotów ścisłych potraktowała jak problem matematyczny, który należy rozwiązać. Zastosowanie do tego narzędzi online, które ułatwiają nauczycielom wspólną pracę nad materiałami przyszło później. Dr Winkowska-Nowak myślała przede wszystkim o nauczycielkach, których jest więcej niż mężczyzn w zawodzie i które w związku z zaangażowaniem w życie rodzinne potrzebują asynchronicznych narzędzi komunikacji.
W komentarzu do wypowiedzi laureatek prorektor UW prof. Anna Giza-Poleszczuk podkreśliła, że skuteczna zmiana społeczna powinna być zbudowana na potrzebach, pragnieniach, kompetencjach i marzeniach tych, których zmiana dotyczy. Członkinie Ashoki poparły to przykładami ze swojej działalności, w której ułatwiają rodzicom, nauczycielom czy lokalnym instytucjom samodzielne wypracowanie najlepszych dla siebie rozwiązań.
Ashoka jest społecznością innowatorów społecznych, działającą od 1980 r. w ponad 70 krajach. Zrzesza 3000 przedsiębiorców społecznych, którzy zajmują się rozwiązywaniem najważniejszych problemów w różnych dziedzinach życia. Ashoka wspiera ich rozwój osobisty i pomaga w rozwijaniu organizacji. Przyjęcie do Ashoki nazywane jest społecznym Noblem. W Polsce w ciągu 18 lat Ashoka przyjęła do grona społecznych noblistów 72 osoby.
zobacz także
-
20.06.2025Wydarzenia
AI napisze bajkę dla wnuka. Warsztaty dla seniorów już 24 czerwca
-
19.06.2025Wydarzenia
Konkurs i e-book „Zrozumieć dziecięcy świat”
-
13.06.2025Wydarzenia
Głosuj codziennie! Pomóż dzieciakom wygrać
-
10.06.2025Wydarzenia
Drzewo Roku po raz 15!
-
15.05.2025Wydarzenia
Ruszył 66. sezon Koncertów Chopinowskich
-
14.05.2025Wydarzenia
Tak wygląda „Świński los” – nietypowy escape room już w Warszawie