logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Wydarzenia
   ──────  24.04.2008

Smutek sprzyja rozrzutności



Ludzie, którzy są smutni lub skoncentrowani na swoich problemach, wydają w sklepach więcej pieniędzy niż osoby w dobrym lub neutralnym nastroju. Wyniki badań zostaną opublikowane w czerwcowym wydaniu pisma „Psychological Science”.

Jak mówi współautorka pracy, Jennifer Lerner z Harvard University, wydawanie pieniędzy jest prawdopodobnie sposobem na poprawienie poczucia własnej wartości.

W jednym z eksperymentów badani oglądali fragmenty filmów. Części osób pokazano smutne sceny z filmu „Mistrz” w reżyserii Roda Lurie, w którym reporter sportowy odnajduje żyjącego w nędzy legendarnego mistrza boksu. Innym badanym kazano oglądać fragmenty neutralnego emocjonalnie filmu przyrodniczego z National Geographic, ilustrującego życie rafy koralowej

Po seansie uczestnicy kupowali towary codziennego użytku. Okazało się, że ci, którzy oglądali fragmenty smutnego filmu, gotowi byli zapłacić nawet o 300 procent więcej za takie produkty, jak na przykład butelka wody mineralnej. Kiedy badani byli świadomi istnienia takiej zależności, wówczas przestawała ona działać.

Zdaniem naukowców podobne mechanizmy mogą dotyczyć nie tylko zakupów, ale także takich zachowań, jak gra na giełdzie czy angażowanie się w ryzykowne relacje międzyludzkie. Wszędzie tam nawet krótkotrwałe negatywne stany emocjonalne mogą wpływać na podejmowane przez nas decyzje.

Zdaniem Lerner, mechanizm ten można odnieść nie tylko do jednostek, ale również do większych grup.
– Jeśli w jakiejś społeczności dojdzie do tragicznego zdarzenia, na przykład wypadku szkolnego autobusu, ludzie w tej społeczności skłaniać się będą do podobnego typu zachowań. Załóżmy, że ktoś zechce sprzedać dom. Zaoferuje niższą cenę niż wynosi jego rzeczywista wartość. Z kolei jeśli zechce kupić dom, wyda na kupno więcej pieniędzy, niż dom jest wart – mówi badaczka.

Ważne jest, żeby zrozumieć, w jaki sposób emocje i decyzje ekonomiczne wpływają na siebie nawzajem – dodaje.
PAP, www.naukawpolsce.pap.pl


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3







polecamy ─── 11.10.2022

Znamy nominowanych do nagrody Effie 2022


Jury 23. edycji Effie Awards Poland przyznało 94 nominacji, z czego spośród agencji mediowych najwięcej otrzymał Starcom (21),...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 24.05.2023

    Wiosenny Dzień Charta


  • 22.05.2023

    Trwają zgłoszenia do Effie Awards Poland 2023


  • 15.05.2023

    Pierwsze pustułki podpatrzone w budkach lęgowych Cemex!


  • 21.04.2023

    Jak nie zmarnować szansy na Effie


  • 17.04.2023

    Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2022. Dobre praktyki” opublikowany


  • 14.04.2023

    „Bank kroków” — centra handlowe nagradzają za chodzenie


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek