Seniorzy, którzy nie istnieją
Czy Twoja babcia i dziadek doświadczają dyskryminacji? Wg Raportu Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dotyka 1 na 2 osoby starsze na świecie i 1 na 3 w Europie. Prowadzi do pogorszenia stanu zdrowia, izolacji społecznej, a osoby nią dotknięte żyją krócej. Podając za WH0 – nawet o 7 lat. Z okazji Dnia Babci i Dziadka Fundacja Projekt Starsi ruszyła z kampanią „Spraw, aby seniorzy wolni od dyskryminacji istnieli naprawdę”.
Bohaterami akcji są Pani Jadwiga, Pan Henryk i Pani Barbara. To ich wizerunki są na plakatach. Co ich łączy? Nigdy nie doświadczyli dyskryminacji z powodu swojego wieku. Nie istnieją jednak w prawdziwym życiu. Fundacja przekonuje jednak, że jako ich bliscy, sąsiedzi, przyjaciele i pracodawcy – możemy to zmienić.
Pod koniec 2023 roku liczba osób powyżej 60. roku życia w Polsce wyniosła 9,9 mln, czyli 26,3% całej populacji. To oznacza, że co czwarty mieszkaniec naszego kraju to osoba starsza[1]. Zapewnienie seniorom godnego życia i realnej troski społecznej to jedno z głównych zadań, przed którym stoimy jako społeczeństwo. Według WHO w Europie co trzecia osoba po 60. roku życia doświadczyła dyskryminacji ze względu na wiek[2].
– Podstawą dyskryminacji (z ang. ageizmu) są stereotypy, czyli sposób myślenia o seniorach i starości oraz uprzedzenia, czyli wynikające z tego myślenia emocje i postawy wobec nich. Dyskryminacja ma bardzo wiele twarzy, starsi zmagają się z lekceważeniem, obojętnością, wykluczaniem i ośmieszaniem, a to tylko niektóre z jej form. Badania potwierdzają, że jest ona rodzajem „samosprawdzającego się proroctwa”, co oznacza, że starsi, o których myślimy i mówimy w sposób dyskryminujący, zaczynają tak o sobie myśleć – tłumaczy Magdalena Rutkiewicz, założycielka i prezeska Zarządu Fundacji Projekt Starsi.
Kampania zachęca do przeciwstawiania się ageizmowi w każdej formie i poprzez treści na stronie projektstarsi.pl pokazuje, jak można na nią reagować. Będzie emitowana w telewizji, radiu, kinach, mediach cyfrowych w social mediach, w warszawskich autobusach i tramwajach.
Akcja powstała w ramach projektu „Sztuka łączy pokolenia” finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy norweskich i EOG przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.
oprac. Karolina Sendal
Dane:
[1] GUS, Sytuacja osób starszych w Polsce w 2023 roku, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/osoby-starsze/osoby-starsze/sytuacja-osob-starszych-w-polsce-w-2023-roku,2,6.html
[2] WHO, The global report on ageism (2021), https://www.who.int/teams/social-determinants-of-health/demographic-change-and-healthy-ageing/combatting-ageism/global-report-on-ageism
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
11.02.2025
365 dni
-
10.02.2025
Sadyba Best Mall z innowacyjnym rozwiązaniem dla osób niewidomych i niedowidzących
-
09.02.2025
Konkurs na kreatywną kampanię szkoły wyższej
-
09.02.2025
Konferencja CSR Poland 2025
-
09.02.2025
W pełnym wymiarze. PAH przeciw stereotypom
-
08.02.2025
Gest solidarności