Samotny rodzic to zły rodzic
Samotni rodzice to leniwi egoiści i nieumiejący samodzielnie zadbać o siebie i dziecko pasożyci. Nie pracują, bo im się nie chce. Są złymi opiekunami i stanowią fatalny przykład dla innych. To z ich powodu rozpadają się związki, a dzieci wychowywane są w rozbitych rodzinach. Walkę z takimi stereotypami na temat samotnego rodzicielstwa zainicjowano w ubiegłym miesiącu w Wielkiej Brytanii wraz z rozpoczęciem kampanii "Let’s Lose the Labels" ("Odrzućmy etykiety").
Kampania, której pomysłodawcą jest działająca od przeszło 90 lat organizacja Gingerbread, skierowana jest przede wszystkim do polityków oraz ludzi mediów. Stworzony przez agencję AMV spot telewizyjny kampanii i liczne aktywności organizacji mają na celu nie tylko zwrócenie uwagi na sam problem, ale także faktyczną zmianę stereotypowego myślenia o osobach samotnie wychowujących dzieci jako osobach leniwych, nieodpowiedzialnych i niedojrzałych. Twórcy kampanii apelują do mediów o większą uwagę w doborze słów podczas opisywania tego, co dotyczy samotnego rodzicielstwa oraz opieranie się na faktach – nie na stereotypach.
W ramach akcji na stronie internetowej fundacji Gingerbread uruchomiony został formularz, poprzez wypełnienie którego można wyrazić swoje poparcie dla idei kampanii. Szczególnie zachęcani do ustosunkowania się do proponowanych przez organizację rozwiązań są parlamentarzyści. Jednym z priorytetów kampanii jest bowiem rozpoczęcie debaty publicznej na temat przysługujących samotnym rodzicom praw oraz dyskusja nad ich poszerzaniem – propozycje fundacji dotyczą m.in. zwiększenia zakresu świadczeń i promocji elastycznych form pracy w godzinach zajęć szkolnych dziecka.
Za odrzuceniem krzywdzącego etykietowania przemawiają także dane statystyczne, które nie wykazują istotnie znaczących różnic między rodzicami samotnymi i pozostającymi w związkach – ponad 60% spośród prawie 2 milionów brytyjskich samotnych rodziców pracuje. Wśród kobiet posiadających dziecko powyżej 12 roku życia, odsetek ten jest zbliżony do odsetka pracujących mam z rodzin pełnych. Przeprowadzone na potrzeby kampanii badania zweryfikowały także stereotyp samotnej nastoletniej matki – nastolatki stanowią tylko 2% wszystkich mam wychowujących dziecko bez partnera.
Akcja zyskała poparcie – na razie na poziomie deklaracji, jeszcze nie czynów – ze strony Partii Konserwatywnej, Partii Pracy, Liberalnych Demokratów i innych ugrupowań politycznych. Za podjęciem walki z krzywdzącymi stereotypami opowiedzieli się przedstawiciele trzech głównych partii: szef brytyjskich Liberalnych Demokratów Nick Clegg, lider Partii Konserwatywnej David Cameron oraz premier Zjednoczonego Królestwa James Gordon Brown.
E. Janota
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów
-
04.11.2024
Nie chcesz trafić do tego dołka
-
31.10.2024
Poszły z dymem