Czy oddawanie krwi szkodzi dawcy? Czy za oddanie krwi dostaje się pieniądze? Czy krew można wyprodukować? Czy może jej zabraknąć? Czy można ją oddać w szpitalu lub w przychodni? Odpowiedzi na wymienione pytania dostarcza aktualnie trwająca kampania "Twoja krew – Moje życie".
Wątpliwości co do pochodzenia krwi rozwiewa hasło akcji „Podziel się, bo krwi nie da się wyprodukować”. Z takim apelem do polskiej opinii publicznej zwracają się Ministerstwo Zdrowia i Narodowe Centrum Krwi. Kampania obu instytucji jest częścią programu "Zapewnienie samowystarczalności Rzeczpospolitej Polskiej w zakresie krwi, jej składników i produktów krwiopodobnych" ogłoszonego w czerwcu 2009 roku przez Ministerstwo Zdrowia, a mającego trwać do 2014 roku. Do osiągnięcia samowystarczalności w krew i jej składniki zobowiązuje Polskę także status członka Unii Europejskiej.
W spocie reklamowym pokazano jak młodzi ludzie oddają krew w specjalnie dostosowanym do tego autobusie (element promocji krwiobusów, które nie zawsze budzą zaufanie). Jednocześnie nadawcy w animowanej, bajkowej formie obrazują co dzieje się w organizmie dawców (konwencja ta może kojarzyć się z cyklem „Było sobie życie” nadawanym w telewizji polskiej od 1988 roku). Wyraźnie wskazano, że organizm człowieka wytwarza krwinkę po krwince (symbolem kropli krwi w kampanii jest rubin), one zaś trafiają do krwiobiegu. Skoro zaś krew wytwarzana jest tylko w ten sposób ważne jest to, aby istniała stała liczba jej dawców. Ten drogocenny płyn nabiera szczególnej wartości w okresie wakacyjnym. W niektórych regionach Polski notuje się jego niedobory.
Większa liczba dawców krwi (a wśród nich tzw. uniwersalnych dawców) to również szansa na zdrowie dla osób, które posiadają rzadką grupę RH-.
W kampanii za cel postawiono sobie również przełamanie negatywnego nastawienia do honorowego krwiodawstwa. Z diagnoz Instytutu Badań Opinii i Rynku „Pentor” wynika, że ponad 60 procent Polaków nigdy nie oddawało krwi. Często spowodowane jest to błędnym przekonaniem, że proces ten uzależnia czy powoduje omdlenia.
Strona kampanii: www.twojakrew.pl
D. Sokołowska
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
12.06.2024
Żyję z HIV – poznaj ich historie
-
28.05.2024
Jak ruchem zmieniać umysł?
-
16.05.2024
Pod opieką ropuchy
-
13.05.2024
Kintsugi — sztuka sklejania człowieka
-
06.05.2024
Truskawki to ulubione owoce Polaków
-
01.05.2024
Praca jest dla nas źródłem stresu