Różnorodność to prawdziwe bogactwo
Stowarzyszenie na Rzecz Integracji i Ochrony Cudzoziemców PROXENIA w ramach Projektu Altercamp „Pomoc w społecznej i zawodowej integracji osób ubiegających się nadanie statusu uchodźcy”, rozpoczęło w pierwszym tygodniu grudnia kampanię społeczną pod hasłem Polska jest Różnorodna.
Istotą kampanii jest zwrócenie uwagi na problem odmienności rasowej, a głównie na wartości wynikające z czerpania wzajemnych korzyści z kultur różnych narodów. Argumentem wykorzystanym w kampanii reklamowej jest wzmacnianie Polaków w ich dobrych cechach, znanych z historii Polski, wobec społeczeństw migrujących.
Kampania reklamowa jest realizowana w największych miastach w Polsce – Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Katowicach, Szczecinie, Wrocławiu, Lublinie, Trójmieście, Łodzi, Białymstoku – czyli wszędzie tam gdzie są duże skupiska cudzoziemców – imigrantów i uchodźców. Plakaty można obejrzeć w środkach komunikacji miejskiej.
Polska jest miejscem, do którego od lat przybywają cudzoziemcy z różnych stron świata. Od 1991 roku, kiedy Polska ratyfikowała Konwencję Genewską z 1956r. cudzoziemcy mogą ubiegać się o status uchodźcy. Cudzoziemcy składając wnioski o nadanie statusu uchodźcy, najczęściej deklarują, że w kraju pochodzenia są prześladowani z powodu swoich przekonań politycznych, religii, rasy. Jednak ponad 70% tych cudzoziemców to ludność cywilna z krajów objętych konfliktami wewnętrznymi, których nie obejmuje Konwencja Genewska. Korzystają oni z ochrony w postaci zgody na pobyt tolerowany w naszym kraju.
Rząd polski deklaruje gotowość na przyjęcie większej liczby imigrantów i rozpatrzenia wniosków. O ile rząd polski zobowiązany jest do przyznania im praw wynikających z Konstytucji i międzynarodowych konwencji, o tyle większość Polaków najchętniej przyznałaby tylko część tych praw.
Od 21 grudnia 2007 roku polskie granice stały się granicami Unii Europejskiej. Eksperci ds. Migracji i Uchodźców podkreślają jednak, iż największym problemem dla uchodźców są trudności z integracją w polskim społeczeństwie.
Z przeprowadzonych badań przez TNS OBOP wynika, że 17% mieszkańców Polski zgadza się na publiczną pomoc w znalezieniu pracy uchodźcom, 8% na przyznawanie im polskiego obywatelstwa, a na zapewnienie mieszkania tylko 4%. Wielu badanych nie ma zdania.
Źródeł akceptacji uchodźców w Polsce należy poszukiwać w dość powszechnym przekonaniu (ponad 70% opinii publicznej), iż Polacy mając w swej niedawnej historii doświadczenia ucieczki przed prześladowaniami lub szukania domu w innym kraju, powinni akceptować los imigrantów. Spłacamy więc historyczny dług – niegdyś byliśmy przyjmowani na Zachodzie, dziś staliśmy się Zachodem dla wielu obywateli, głównie ze Wschodu.
Obawy niezmiennie budzi kwestia konkurencji uchodźców o miejsca pracy oraz o to, iż uchodźcy staną się bezrobotnymi żyjącymi na koszt Polski. Niemal połowa Polaków traktuje obecność uchodźców jako źródło przyszłych konfliktów etnicznych oraz rasowych. Tolerancja bez akceptacji uczestnictwa uchodźców w życiu codziennym Polaków stanowi obecnie największy problem dla samych uchodźców oraz organizacji im pomagających.
Szansą na zmianę postawy Polaków mogą być kampanie społeczne edukujące o wartościach wynikających z wielości i różnorodności kultur we współczesnym świecie, bez którego trudno mówić nie tylko o rozwoju nowoczesnych społeczeństw, ale również o rozwoju cywilizacji. Inicjator kampanii Polska jest różnorodna Stowarzyszenie PROXENIA nie jest przygotowany na prowadzenie dużych kampanii społecznych – jest to mała organizacja bazująca w dużej mierze na pracy wolontariuszy. Realizacja kampanii edukacyjnych w tym zakresie wymaga strategicznego podejścia i kadry. Niewątpliwie stworzenie grupy ekspertów i integracja środowiska zajmującego się uchodźcami jest niezwykle istotna dla interesu samych "beneficjentów”.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
08.11.2024
Pokolenie Z na rynku pracy. Najnowszy raport OLX Praca
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie