logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wydarzenia > Rok zakazu palenia w Polsce – sukces czy porażka?
18.11.2011
Tematy: Wydarzenia

Rok zakazu palenia w Polsce – sukces czy porażka?



Już od roku obowiązuje w Polsce ustawa zakazująca palenia w miejscach publicznych, o którą zabiegało wiele polskich i międzynarodowych instytucji medycznych i organizacji pozarządowych, m.in. Stowarzyszenie MANKO, organizator kampanii społecznej Lokal Bez Papierosa.pl. Zakaz palenia zyskał poparcie większości Polaków, dodatkowo przyczynił się do znacznego zmniejszenia narażenia pracowników i klientów lokali na bierne palenie. 

W październiku 2011 r. zostało wykonane kolejne ogólnopolskie badanie sondażowe mające na celu ocenę skuteczności wprowadzonego w życie w listopadzie 2010 r. zakazu palenia w miejscach publicznych i zakładach pracy.

Wyniki jasno pokazują, że zdecydowana większość Polaków (62%) popiera wprowadzenie całkowitego zakazu palenia, bez możliwości wydzielenia palarni, we wszystkich miejscach publicznych i zakładach pracy, w tym w lokalach gastronomicznych i rozrywkowych.

Co więcej wprowadzenie zakazu palenia pozytywnie wpłynęło na zachowania palących – około 11% palących deklaruje, że z powodu zakazu podjęło próbę zaprzestania palenia lub zdecydowało się na całkowite zerwanie z nałogiem. A kolejne 11% palących Polaków przyznaje się do ograniczenia palenia z tego powodu.

Głównym sukcesem zakazu palenia jest widoczna bardzo silna tendencja spadkowa narażenia na dym tytoniowy w zakładach pracy i lokalach gastronomicznych. W zakładach pracy narażenie spadło dwukrotnie, w barach, pubach i dyskotekach prawie trzykrotnie, w kawiarniach ponad czterokrotnie, a w restauracjach prawie pięciokrotnie.

Jak komentuje autor badań dr n. farm. Maciej Goniewicz „z pewnością można stwierdzić, że dzięki zakazowi palenia narażenie klientów pubów i restauracji na toksyczne składniki dymu tytoniowego uległo ograniczeniu. Jednak obecne rozwiązanie prawne nadal nie zapewnia wystarczającej ochrony zdrowia osób niepalących. Konieczne są dalsze kroki, w tym wprowadzenie całkowitego zakazu palenia w miejscach publicznych.”

Stowarzyszenie MANKO zleciło badanie  sondażowe, które miało na celu poznanie postaw turystów zagranicznych wobec palenia tytoniu w miejscach publicznych w Polsce. Zakaz palenia w miejscach publicznych to międzynarodowy standard. Z badań wynika, że zdecydowana większość turystów (71,1%) popiera całkowity zakaz palenia, a ponad połowa respondentów (51,1%) postrzega lokale z całkowitym zakazem palenia jako miejsca bardziej atrakcyjne.








10.10.2025 polecamy

Można zwariować, czyli 7 ważnych kampanii o zdrowiu psychicznym


10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Z tej okazji wybraliśmy siedem kampanii, które naszym zdaniem przyczyniły się do zwiększenia świadomości o kryzysach psychicznych i sposobach, w jaki można sobie pomóc lub szukać wsparcia.  1. Depresja. Rozumiesz – Pomagasz, Ministerstwo Zdrowia Kampania „Depresja. Rozumiesz – Pomagasz" Ministerstwa Zdrowia miała kilka odsłon. Jedna z nich była realizowana pod hasłem „Naucz się mówić do osób chorych na depresję” i miała na celu zwrócenie uwagi na to, jakie komunikaty kierujemy do osób w kryzysie psychicznym. W spotach zostały przedstawione trzy historie pokazujące problemy osób należących do grup zwiększonego ryzyka: młodzieży w okresie dojrzewania...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 13.11.2025Wydarzenia

    „6 7”, „brainrot” czy „skibidi”? Młodzieżowe Słowo Roku 2025

  • 03.10.2025Wydarzenia

    Weekend Adopcji Mars i TOZ

  • 01.10.2025Wydarzenia

    Rusza system kaucyjny! Na czym polega?

  • 19.09.2025Wydarzenia

    IV ElektroEkologiczny Hackathon – stwórz grę z pomocą AI!

  • 17.09.2025Wydarzenia

    Metroteka – pierwsza biblioteka na stacji metra

  • 10.09.2025Wydarzenia

    ‬Warszawa chroni dzieci w sieci – zgłoś szkołę

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek