logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wydarzenia > Rok 1989 w wersji cyfrowej
05.06.2013
Tematy: Wydarzenia

Rok 1989 w wersji cyfrowej



Biblioteka, muzeum i archiwum cyfrowe Europeana uruchomiło swój nowy projekt. W 2014 roku obchodzona będzie 25. rocznica zburzenia muru berlińskiego. Europeana 1989 zaprasza wszystkich, którzy byli świadkami upadku żelaznej kurtyny, do wzięcia udziału w zbiórkach, podczas których będzie można zdigitalizować swoje pamiątki, a także historie i doświadczenia z tamtego okresu.

Europeana 1989 dokumentuje przemiany, które miały miejsce w Polsce i krajach byłego bloku wschodniego. Projekt ma na celu stworzenie żywego i pełnego obrazu rewolucyjnych wydarzeń mających miejsce w 1989 roku w Europie. Poprzez gromadzenie opowiadań, zdjęć, filmów oraz nagrań dźwiękowych z każdego kraju zaangażowanego w przemiany 1989 roku stworzone zostanie archiwum cyfrowych pamiątek z tamtego czasu. Osobiste historie, wspomnienia i doświadczenia mają pomóc innym lepiej zrozumieć proces zmian oraz pozwolą pokazać tamte wydarzenia z innej perspektywy.

W ramach projektu zorganizowane zostaną otwarte zbiórki pamiątek, podczas których każdy będzie mógł podzielić się swoimi historiami i wspomnieniami. Pierwsza odbędzie się w dniach 8 – 9 czerwca w Warszawie. Następnie, od sierpnia, kampania będzie realizowana także w krajach nadbałtyckich, a potem w Czechach, Niemczech oraz na Węgrzech.

Dodatkowo, podczas inauguracyjnego dnia zbiórki w Warszawie w dniu 8 czerwca odbędzie się debata na temat transformacji w Europie. Każdy kraj będzie reprezentowany przez ambasadora projektu, który odegrał znaczącą rolę w okresie przemian w 1989 roku. W debacie udział wezmą: Sarmīte Ēlerte z Łotwy, Vytautas Landsbergis z Litwy, Tunne Kelam z Estonii, Petr Janyška z Czech, Wolfgang Templin z Niemiec oraz László Rajk z Węgier. Polska ma dwóch przedstawicieli – pierwszego niekomunistycznego premiera RP Tadeusza Mazowieckiego oraz fotografa Chrisa Niedenthala, który uwieczniał na swoich zdjęciach drogę do demokratyzacji Polski.

Każdy może przynieść swoje pamiątki z 1989 roku na dni zbiórek organizowane w czerwcu przez Europeanę i Narodowy Instytut Audiowizualny. Digitalizowane będą niechronione prawami autorskimi fotografie, nagrania dźwiękowe i wideo, a także plakaty, listy i inne pamiątki. Organizatorzy projektu pomogą tworzyć cyfrowe kopie tych materiałów i rejestrować opowieści, które im towarzyszą, tak by stały się świadectwem tamtych czasów dla przyszłych pokoleń. Historie te będą dostępne dla wszystkich na stronie www.europeana1989.eu. W Polsce publiczne zbiórki odbędą się:

  • 8 i 9 czerwca w Domu Spotkań z Historią przy ul. Karowej 20 w Warszawie,
    (8 czerwca w godzinach 14:00 – 20:00, 9 czerwca w godzinach 10:00 – 20:00),
  • 14 i 15 czerwca w Bibliotece Kórnickiej PAN w Pałacu Działyńskich na Starym Rynku 78/79 w Poznaniu (w godzinach 10:00 – 20:00),
  • 21 i 22 czerwca w Europejskim Centrum Solidarności przy ul. Wały Piastowskie 24
    w Gdańsku (w godzinach 10:00 – 20:00).

Wszyscy ci, którzy nie mogą pojawić się na zbiórkach, mogą zarejestrować się na www.europeana1989.eu
i przesłać zdigitalizowane przedmioty wraz z historiami, które się z nimi wiążą.








06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 30.06.2025Wydarzenia

    Wielki trening z mistrzami olimpijskimi dla dzieci

  • 21.06.2025Wydarzenia

    Artyści dla transplantacji. Już 24 czerwca w Warszawie!

  • 20.06.2025Wydarzenia

    AI napisze bajkę dla wnuka. Warsztaty dla seniorów już 24 czerwca

  • 19.06.2025Wydarzenia

    Konkurs i e-book „Zrozumieć dziecięcy świat”

  • 13.06.2025Wydarzenia

    Głosuj codziennie! Pomóż dzieciakom wygrać

  • 10.06.2025Wydarzenia

    Drzewo Roku po raz 15!

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek