W styczniu koalicja Clean Clothes Polska rozpoczęła akcję, która miała skłonić LPP (właściciela marki Reserved, a także Cropp, House, Mohito i Promostars) do zwiększenia odpowiedzialności w swoim łańcuchu dostaw oraz podjęcia dialogu z konsumentami. Konsumenci z Polski, Bułgarii i Czech wysłali ponad 600 listów do LPP, pytając, w jakich warunkach produkowana jest odzież tej firmy.
Dwa dni po zainaugurowaniu akcji konsumenckiej Clean Clothes Polska otrzymała list od LPP, w którym firma ograniczyła się do lakonicznych informacji, pisząc m.in., że „Zlecenie produkcji odbywa się po złożeniu przez producenta oświadczenia tzw. Code of conduct dotyczącego zachowania obowiązujących praw pracowniczych z zakresu reguł, o które Państwo pytacie. Krzywdzącym jest więc stwierdzenie zawarte w liście od Państwa, iż LPP nie podjęło widocznych wysiłków na rzecz monitorowania i poprawy warunków pracy w fabrykach swoich dostawców. Pracownicy naszego biura zakupów w Szanghaju odbywają wyrywkowe kontrole u producentów w tym zakresie.”
Traktując odpowiedź LPP jako niewyczerpującą, CCP wystosowała do firmy kolejny list, który zawierał bardziej szczegółowe pytania oraz proponował wdrożenie rozwiązań stosowanych przez zachodnie marki odzieżowe (np. Mark & Spencer, Patagonia, H&M, Levi Strauss & Co.). CCP podkreśliła, że skutecznym sposobem, aby zmierzyć się z tym tematem, jest opracowanie, a następnie wdrożenie strategii społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). W liście zachęcono także LPP do wprowadzenia kompleksowych rozwiązań w tym zakresie i opublikowanie raportu dotyczącego zakresu podejmowanych działań na rzecz przestrzegania praw pracowniczych w fabrykach, którym zleca produkcję.
CCP podkreślała, że samo przyjęcie kodeksu przez dostawców nie dowodzi tego, że w fabrykach przestrzega się praw pracowniczych. Jednorazowe kontrole dostawców, o których wspominało LPP, mogą stanowić dobry punkt wyjścia w przypadku, gdy wykonują je odpowiednio przeszkolone osoby, a kryteriami kontroli jest przestrzeganie warunków pracy, nie zaś jakość produktu. List od LPP nie wyjaśniał, co tak naprawdę jest kontrolowane i w jaki sposób, a także czy LPP ma swój własny etyczny kodeks postępowania, co było jednym z kluczowych pytań. Koalicja zadeklarowało także gotowość do spotkania i podjęcia konstruktywnej dyskusji na temat możliwości realizacji zasad społecznej odpowiedzialności i przejrzystości łańcucha dostaw.
CCP zachęca konsumentów do przystąpienia do bardziej aktywnego działania i do zamieszczania własnych postulatów na profilu marki Reserved na Facebooku. Bardziej odważne osoby mogą także sfotografować się z jednym z postulatów i w ten sposób pokazać poparcie dla akcji.
Więcej informacji dostępne jest na stronach cleanclothes.pl oraz ekonsument.pl.
nazwa kategorii: Wydarzenia
CZYTAJ TEŻ:
-
16.03.2023
Netto i Caritas wspierają potrzebujących na Wielkanoc
-
03.03.2023
YC x NGO – trwa nabór na konkurs!
-
02.03.2023
Nextbike otwiera sezon rowerowy w dziesięciu miastach Polski
-
01.03.2023
Operacja Czysta Rzeka rusza po raz piąty
-
28.02.2023
Startuje DOING GOOD – platforma z ofertami pracy zmieniającej świat na lepsze
-
28.02.2023
Marcin Oleksy z piłkarskim Oscarem za najpiękniejszą bramkę 2022 roku