7 listopada w warszawskim Barze Studio odbyło się otwarte spotkanie tematyczne magazynu „CR Navigator” – „Innowacyjny potencjał różnorodności”. W trakcie spotkanie można było m.in. wysłuchać dyskusji międzysektorowej „Różnorodność i inkluzja – więcej niż odpowiedzialność” oraz prelekcji gościa specjalnego Micheala Pyner’a, specjalisty w zakresie tworzenia zmiany społecznej i modeli biznesowych w ramach projektów wielosektorowych.
W ramach panelu Ewa Konczal – reprezentant międzynarodowej organizacji Ashoka w Polsce i CEE mówiła o tym, że skupianie się na deficytach zamiast na potencjałach pogłębia skalę deprywacji społecznej, która dla ograniczenia negatywnego wpływu wymaga innowacyjnych rozwiązań na dużą skalę.
Arkadiusz Karwacki, doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie socjologii, profesor z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, mówił o problemie koniecznej zmiany społecznej na poziomie mentalnym, która pozwoli na ograniczenie procesu pogłębiania wykluczenia i ich negatywnych konsekwencji. Z kolei, Dagmara Krzesińska, kierownik ds. projektów CSR z firmy UPC Polska w czasie panelu mówiła m.in. o tym, że stajemy przed sytuacją w której 13 mln ludzi wykluczonych cyfrowo zaczyna stanowić istotną większość, nie mniejszość społeczną, a czerpanie z różnorodności jest drogą do ograniczania tych skutków i ma uzasadnienie biznesowe. Małgorzata Lelińska – ekspertka w Departamencie Funduszy Europejskich Konfederacji Lewiatan, koordynatorka merytoryczna projektu „Diversity Index” przywołując korzyści z zarządzania różnorodnością wskazywała na takie kwestie, jak zwiększanie kreatywności, tworzenie innowacyjnych rozwiązań, rozwijanie usług czy produktów dla nowych grup odbiorców, ale także wykorzystywanie deficytów jako potencjałów, przywołując przykład osób głuchoniemych na stanowiskach pracy, w dużym natężeniu hałasu. Z kolei Katarzyna Dębińska – menadżer HR w Henkel Polska opowiadała o narzędziach, wspierających godzenie realiów, w sytuacji gdy w jednej strukturze spotykają się reprezentanci różnych pokoleń, wskazując na narzędzia takie jak long life learning czy mentoring. Całość debaty zostanie opublikowana w wydaniu CR Navigatora „Wykluczenie społeczne”, które ukaże się na początku 2014 r.
Gość specjalny, Micheal Pyner, doradca i praktyk z zakresu przywództwa społecznego, ekspert i doradca w procesach budowaniu zaangażowania społeczności i przywództwa, ekonomii kreatywnej, przedsiębiorczości społecznej i zmianie społecznej, który przez 10 lat stał na czele projektu Shoreditch Trust, podczas spotkania opowiedział o tym, w jaki sposób modele z zakresu inkluzji społecznej były wdrażane w ramach projektu Shoreditch Trust i innych, i co jest konieczne dla skuteczności tego typu zmiany społecznej. Mówił m.in. o konieczności głębokiego poznania kontekstu problemowego przed podjęciem działań – takie podejście, analogiczne do tego towarzyszącego wprowadzaniu na rynek jakichkolwiek produktów czy usług, podnosi efektywność działań i zwiększa szanse na znalezienie modelu działania, który będzie ekonomicznie uzasadniony.
Pyner podkreślił również istotę pozyskiwania partnerówprzez organizacje non profit, które powinna opierać się na budowaniu oferty win-win. W przypadku Shoreditch Trust ofertę tworzono sprawdzając strategię i cele CSR potencjalnych partnerów: „Dzięki temu mogliśmy powiedzieć, że możemy pomóc Wam w osiągnięciu 80% celów CSR, jeżeli zdecydujecie się na współpracę z nami”.
Podsumowując gość specjalny zaznaczył, że w procesie zmiany społecznej i inkluzji każdy ma rolę do odegrania, chociaż nie zawsze bezpośrednią, ale tylko pracując wspólnie, międzysektorowo i przy zaangażowaniu społeczności możemy osiągnąć trwałe zmiany.
Ostatnie wystąpienie przedstawicielki Fundacji Miejsce Kobiet, Agnieszki Kramm, dotyczyło projektu aktywizacji zawodowej „W drodze do pracy”, zainicjowanego przez firmę Henkel Polska, w ramach którego 60 kobiet bierze udział w specjalistycznych kursach ułatwiających powrót do życia zawodowego. Pani Kramm mówiła m.in. o systemowym podejściu do barier stojących przed osobami trwale pozostającymi poza rynkiem pracy i podejściu opartym na, często niedocenianych, zasobach indywidualnych takich osób.
Portal kampaniespołeczne.pl był patronem medialnym wydarzenia.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
09.01.2025
1,5 mln nowych ryb trafiło do Odry
-
07.01.2025
Mattel dostosowuje swoje gry do potrzeb osób nierozróżniających kolorów
-
23.12.2024
Mennica Polska wybiła pierwszą monetę zaprojektowaną przez dziecko
-
22.12.2024
Ruszyła 3. edycja konkursu CSR Poland Awards!
-
10.12.2024
Sigma — Młodzieżowym Słowem Roku 2024
-
04.12.2024
5 rzeczy, które warto wiedzieć o ESG. Zapraszamy na webinar 6 grudnia