Polki zaniżają swoje oczekiwania finansowe
Większość analiz i prac naukowych wskazuje, że w Polsce luka płacowa między zarobkami kobiet i mężczyzn wynosi obecnie około 20 proc. Jako przyczyny tego stanu Rzecznik Praw Obywatelskich podaje m.in. stereotypy związane z płcią, brak transparentności wynagrodzeń, gorszy dostęp do stanowisk kierowniczych i większy udział pracowniczek w źle opłacanych zawodach. Przekłada się na to niższy status materialny kobiet i zapewne nie wpływa dobrze na ich poczucie własnej wartości. Według badania Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką aż 66 proc. kobiet uważa, że ich wynagrodzenie nie jest adekwatne do kompetencji. Dobrze oceniło je zaledwie 8,5 proc badanych. Część kobiet decyduje się na założenie własnych biznesów. Jednak czy praca na własny rachunek automatycznie daje im umiejętność walki o swoje zarobki?
Jak wynika z raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, aż 40 proc. badanych przedsiębiorczyń ma problemy z wyceną swoich produktów i usług: 23 proc. z powodu niechęci do rozmawiania o pieniądzach, a 17,5 proc. z powodu nieznajomości cen konkurencji. Nieco ponad 43 proc. nie ma kłopotów z wyceną swoich produktów i usług, ale wycena swojego czasu przychodzi z łatwością już tylko co piątej badanej. Ponad jednej trzeciej ankietowanych kobiet czasami zdarza się prowadzić projekty lub brać w nich udział nieodpłatnie, a 13 proc. zdarza się to często. Niemal połowa uczestniczek badania przyznaje, że stresują ją rozmowy o pieniądzach i wynagrodzeniu.
Połowa przedsiębiorczyń uważa, że wycenia swoje usługi i produkty zgodnie ze stawką rynkową, czyli średnią lub prawdopodobną ceny w danej branży, a jedna piąta nawet wyżej. Jednocześnie 14 proc. wycenia swoje działania poniżej stawki rynkowej. Mimo tego aż 40 proc. zdarzyło się usłyszeć, że ich stawki są niższe, niż u konkurencji, a tylko 13 proc., że wyższe. Mniej niż połowa czuła się zadowolona ze swojej wyceny.
Aż 80 proc. uczestniczek badania uważa, że kobiety zaniżają swoje oczekiwania finansowe, a zdaniem trzech czwartych z tej liczby przyczyną jest – ponownie – brak pewności siebie. Potwierdzają to dane z innego badania Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, według których 36 proc. kobiet uważa brak pewności siebie za największą przeszkodę w rozwoju.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
28.10.2024
„Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi” — 25. konkurs Galerii Plakatu AMS
-
25.10.2024
Gala Effie Awards Poland 2024
-
24.10.2024
Zrób TO dla JAJ!
-
23.10.2024
Oni wygrali ElektroEkologiczny Hackathon
-
22.10.2024
Bajka terapeutyczna o powodzi
-
18.10.2024
Chandra a depresja — czym się od siebie różnią?