logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Odpowiedzialny biznes / CSR > Polacy to optymiści, ale ostrożni – w badaniu Providenta
19.02.2012
Tematy: Odpowiedzialny biznes / CSR

Polacy to optymiści, ale ostrożni – w badaniu Providenta



39% ankietowanych spodziewa się, że w tym roku ich sytuacja materialna się poprawi. Podobny odsetek (35%) uważa, że pozostanie bez zmian. Jednocześnie niemal 75% badanych zamierza ograniczyć wydatki. Polacy najbardziej obawiają się podwyżek, w tym wzrostu cen artykułów spożywczych, paliwa i elektryczności – wynika z badań przeprowadzonych przez Providenta na grupie Polaków o średnich i niższych dochodach.

Tylko 13% Polaków uważa, że sytuacja w roku 2012 będzie gorsza niż w roku ubiegłym, a 35% spodziewa się utrzymania sytuacji na tym samym poziomie. Może być to związane z niską oceną sytuacji finansowej respondentów ubiegłego roku, który dla 49% badanych był zły lub bardzo zły, a 44% respondentów oceniło go jako dobry.

Mimo optymizmu Polaków niemal 75% planuje ograniczenie wydatków w 2012 roku, a 13% respondentów zadeklarowało, że tego nie zrobi. Tyle samo ankietowanych (13%) nie podjęło jeszcze takiej decyzji. Najczęściej respondenci planują ograniczyć wydatki na codziennych zakupach (24%). Co piąty badany deklaruje oszczędności na  rachunkach, w tym na wodzie, gazie i ogrzewaniu. 15% zamierza zmniejszyć wydatki na dodatkowe zakupy (RTV/AGD, elektronikę książki i kosmetyki), a 12% ograniczyć koszty rozrywki – w tym wyjścia do kina i spotkań ze znajomymi. Tylko 7% zamierza oszczędzić na paliwie.

Nadal dużym problemem jest racjonalne zarządzanie domowym budżetem oraz brak
w portfelach Polaków oszczędności. 37% Polaków o średnich i niskich dochodach nie spodziewa się, że odłoży w 2012 roku znaczącą kwotę pieniędzy. Niemal jedna trzecia badanych planuje zgromadzić oszczędności roczne do 10.000 zł. Tylko 3% zamierza zaoszczędzić powyżej 10.000 rocznie.

27% ankietowanych boi się w nowym roku podwyżek cen, a 14% obniżenia obecnego poziomu życia. Co dziesiąty wiąże obawy z utratą pracy. 7% respondentów martwi się o swoje zdrowie. Tylko niemal 6% nie ma żadnych obaw.

Jak pokazuje badanie, największymi marzeniami Polaków nie jest, ani wygrana w Lotto (tak odpowiedziało 5% badanych), ani wycieczka dookoła świata (4%). Polacy nie marzą o wygraniu biletu na Euro 2012 (0,2%). Najważniejszym marzeniem w 2012 roku jest zdrowie – tak stwierdziło niemal 15% respondentów. Dla 7% Polaków, by czuć się szczęśliwym, wystarcza urlop oraz własne mieszkanie. 

– Badanie pokazuje, że Polacy przejawiają dużą ostrożność w ocenie swoich możliwości finansowych. Większość osób spodziewa się, że ten rok będzie taki sam albo i lepszy dla ich portfeli, ale mimo to stwierdzają, że będą próbować ograniczyć codzienne wydatki. Być może to subiektywne poczucie, że „ jest mi  lepiej” albo „nie spodziewam się, że będzie mi gorzej” jest zakłócane przez złe wiadomości płynące ze świata: kryzys na południu Europy, marsze oburzonych, rosnące bezrobocie w strefie Euro. – mówi Małgorzata Domaszewicz z biura prasowego Providenta.

*Badanie zostało przeprowadzone w lutym 2012 r. metodą wywiadu telefonicznego CATI na grupie 450 klientów Providenta. Dane źródłowe badania są dostępne na stronie www.csr-provident.pl








03.04.2024 polecamy

Wykonane przez nas


Piractwo w przemyśle odzieżowym zauważamy (i krytykujemy) najczęściej dopiero wtedy, gdy dotknie nas bezpośrednio. Tymczasem wpływ tego przestępstwa na rzeczywistość jest znacznie bardziej złożony niż na pierwszy rzut oka się wydaje. Szeroko pojęte piractwo wiąże się m.in. z łamaniem praw autorskich, kradzieżą własności intelektualnej, zanieczyszczeniem środowiska odpadami, czy pracą czarnorynkową nierzadko będącą współczesną formą niewolnictwa. Kupno podróbki jest niczym pierwsza kostka domina, która uruchamia łańcuch zdarzeń i procesów – od niepożądanych po przestępcze. Kampania Made By Us: Piracy is the start została zaprojektowana na konkurs Young Lions (dla twórców poniżej 30. roku życia) przy wsparciu World Intellectual Property Organization (WIPO)....

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kreacje / printy

zobacz także


  • 09.02.2025Wydarzenia

    Konferencja CSR Poland 2025

  • 08.01.2025Akcje

    Truck Care ostrzega przed martwy polem

  • 22.12.2024Wydarzenia

    Ruszyła 3. edycja konkursu CSR Poland Awards!

  • 16.07.2024Wydarzenia

    Kalkulator śladu węglowego HITem 2024 roku

  • 24.05.2024Wydarzenia

    Ruszyły zgłoszenia do 25. edycji konkursu Effie Awards Poland

  • 17.05.2024Wydarzenia

    Newbie prezentuje kolekcję stworzoną z resztek tkanin z wcześniejszych projektów

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek