Tylko 22% mieszkańców dużych miast zawsze sortuje śmieci przed ich wyrzuceniem – wynika z raportu „Moda na ekologię” firmy On Board PR przygotowanego na podstawie badań PBS DGA. Aż 86% z nich jest jednak przekonanych, że kampania edukacyjna w tym zakresie mogłaby dużo zmienić.
Tylko około 35% Polaków zawsze sortuje śmieci przed ich wyrzuceniem. Najgorzej jest pod tym względem w dużych miastach, gdzie takie zachowanie deklaruje zaledwie 22% mieszkańców. Wielu respondentów przyznaje, że nie zawsze sortuje śmieci. Aż 29% ogółu badanych nie sortuje ich nigdy. Najchętniej regularnie sortują śmieci rolnicy (44%) i przedstawiciele kadry kierowniczej (49%). Najmniej chętnie – gospodynie domowe i niewykwalifikowani robotnicy.
– Wygląda na to, że moda na proekologiczne zachowania nie powoduje przełomu w ludzkich zachowaniach. Jednocześnie większość Polaków słyszało o problemach ze składowaniem śmieci i o recyclingu – komentuje Iwona Kubicz z On Board PR – Akcje promujące sortowanie powinny powodować poczucie dyskomfortu wynikającego z różnic między deklarowanymi poglądami, a realnym postępowaniem. Tylko wtedy mogą odnieść sukces.
Ponad połowa (51%) Polaków przyznaje, że w ciągu ostatniego roku nie starała się zrobić niczego, żeby zmniejszyć ilość wyrzucanych śmieci.
Wyniki badań wskazały najczęstszy rodzaj aktywności proekologicznej Polaków, którzy deklarują działania na rzecz zmniejszania śmieci. Zdecydowana większość z nich (70%) mówi o sortowaniu. Dużo mniej wymieniało m.in. ograniczenie kupowania i używania niektórych rzeczy (41%), wykorzystywanie wielokrotnie tych samych rzeczy (32%).
Większość respondentów (89%) biorących udział w badaniu jest zdania, że pomocna w promocji zwyczaju sortowania śmieci przed ich wyrzuceniem byłaby odpowiednia akcja edukacyjna. Są także, choć w zdecydowanej mniejszości (8%), osoby sceptycznie nastawione do takiego pomysłu.
– Ministerstwo Środowiska planuje już jesienią dużą kampanię edukacyjną na ten temat. Ale bez współpracy samorządów, które muszą zachęcać mieszkańców do takich działań i zorganizować selektywną zbiórkę odpadów, nawet najlepsze plany nie powiodą się – mówi Elżbieta Strucka – Rzecznik Prasowy Ministra Środowiska.
Raport z badań „Moda na ekologię” jest następnym z serii opracowań dla środowiska biznesu przygotowywanych przez On Board PR we współpracy z PBS DGA. Ideą projektu jest analiza otoczenia komunikacyjnego i pomoc przedsiębiorcom różnych branż w planowaniu działań komunikacyjnych. Dokument opracowano w oparciu o badania opinii społecznej przeprowadzone w lipcu 2008 roku przez PBS DGA na ogólnopolskiej, reprezentatywnej, losowej próbie dorosłych mieszkańców Polski.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
13.09.2024
Dom na detoksie. Zapisz się na bezpłatne szkolenie
-
12.09.2024
Warszawskie Dni Filmu Niemego: 13-15 września w kinie Muranów
-
09.09.2024
VII edycja kampanii Życie Warte Jest Rozmowy. Zapraszamy na konferencję
-
01.09.2024
„Niedoskonałe” arbuzy trafiły na Ryneczek Lidla
-
31.08.2024
Z Drohobycza do Wenecji – twórczość Brunona Schulza na międzynarodowym festiwalu
-
29.08.2024
Płatność kartą w mObywatelu już dostępna