logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wydarzenia > Pogarsza się klimat dla piwa
28.09.2009
Tematy: Wydarzenia

Pogarsza się klimat dla piwa



Jakość jednej z czeskich odmian chmielu, służącej do produkcji pilsnera, w ostatnich latach się pogorszyła. Klimatolog z Czeskiego Instytutu Hydrometeorologicznego, Martin Mozny, i jego współpracownicy zwrócili uwagę na to, że w ostatnim półwieczu pogarszała się jakość jednej z czeskich odmian chmielu (zapożyczającej swą nazwę od nazwy miejscowości Saaz). Jest to odmiana bardzo delikatna, wykorzystywana do produkcji jasnego piwa pilzneńskiego.

Zdaniem naukowca, za zmiany jakości szyszek chmielowych odpowiadają zmiany klimatu – coraz wyższa temperatura powietrza. Do takich wniosków doprowadziła Moznego analiza danych (m.in. zdjęć satelitarnych o bardzo dużej rozdzielczości) dotyczących pogody, plonów i jakości piwa. Dzięki temu badacz ocenił wpływ zmian temperatur na chmiel uprawiany w Czechach w latach 1954-2006.

Szyszki chmielowe najlepszej jakości zawierają około 5 proc. alfa-kwasów – związków, które nadają pilsnerowi charakterystyczny, delikatny, gorzki posmak. Tymczasem z badania wynika, że od 1954 r. stężenie alfa-kwasów w badanej odmianie chmielu spadało o 0,06 proc. rocznie.

Należy oczekiwać dalszego spadku zawartości tego związku – twierdzą naukowcy. Wnioskują to z modelowania komputerowego plonów chmielu i jakości zbioru w warunkach wynikających z różnych scenariuszy przyszłego ocieplenia na Ziemi.

Sprawa dotyczy nie tylko czeskiego chmielu – dodaje specjalista Komisji Europejskiej ds. upraw i główny autor rozdziału poświęconego rolnictwu w IPCC Fourth Assessment Report – Francesco Tubiello. – Regiony słynne z upraw chmielu na wschodzie Niemiec i w centrum Słowacji znalazły się w tej samej sytuacji.
PAP








06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 30.06.2025Wydarzenia

    Wielki trening z mistrzami olimpijskimi dla dzieci

  • 21.06.2025Wydarzenia

    Artyści dla transplantacji. Już 24 czerwca w Warszawie!

  • 20.06.2025Wydarzenia

    AI napisze bajkę dla wnuka. Warsztaty dla seniorów już 24 czerwca

  • 19.06.2025Wydarzenia

    Konkurs i e-book „Zrozumieć dziecięcy świat”

  • 13.06.2025Wydarzenia

    Głosuj codziennie! Pomóż dzieciakom wygrać

  • 10.06.2025Wydarzenia

    Drzewo Roku po raz 15!

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek