logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wydarzenia > Pierwsza polska marka łącząca design i ekonomię społeczną
26.01.2012
Tematy: Wydarzenia

Pierwsza polska marka łącząca design i ekonomię społeczną



Fundacja “Być Razem”, UNDP, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie i Zamku Cieszyn stworzyły pierwszą polską markę, która reprezentuje design zaangażowany społecznie. WellDone to nie tylko zabawne, pomysłowe gadżety – to także szansa na lepsze życie dla ludzi, którzy je produkują.

Marka WellDone to efekt pionierskiego w Polsce projektu wprowadzającego design do strategii działania przedsiębiorstwa społecznego. Produkty WellDone są wykonane z naturalnych materiałów, są proste, dowcipne i użyteczne. Zaprojektowane zostały przez młodych projektantów, a wytwarzane są przez osoby powracające na rynek pracy.

Nabywca produktu marki WellDone otrzymuje przedmiot dobrze zaprojektowany i dobrej jakości, a przy okazji, kupując go, robi coś dobrego dla innych. To przykład designu społecznie odpowiedzialnego, który przyczynia się nie tylko do powstawania kolejnych przedmiotów, ale także do rozwiązywania istotnych problemów społecznych.

Historia marki WellDone sięga 2009 roku, kiedy Fundacja „Być Razem” nawiązała współpracę  
z ASP w Warszawie, Zamkiem Cieszyn i Holon Institute of Technology z Izraela w ramach wspieranego przez Instytut Adama Mickiewicza projektu  „Od idei do obiektu, od obiektu do produktu”. Uczestniczący w nim młodzi projektanci opracowali wzory produktów zorientowanych na potrzeby i możliwości przedsiębiorstwa społecznego. Wystawa prezentująca efekty projektu pokazywana była w Polsce, Izraelu, Francji i Niemczech. Najciekawsze projekty stworzone przez studentów są obecnie produkowane w warsztatach Fundacji, a zysk uzyskany z ich sprzedaży przeznaczany jest na realizację celów statutowych Fundacji. Idea łącząca działalność przedsiębiorstwa społecznego z rynkową siłą nowoczesnego designu uzyskała wsparcie polskiego biura Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP).

Kolejnym etapem działań Fundacji ma być utworzenie Centrum Designu Społecznego, którego zadaniem będzie edukacja i promocja efektów, które podmioty ekonomii społecznej mogą osiągnąć dzięki wykorzystywaniu designu w swojej działalności.

Wielość problemów z którymi borykają się współczesne społeczeństwa dobitnie wskazuje na to, że projektowanie powinno stawiać sobie nie tylko cele estetyczne i ekonomiczne, ale przede wszystkim społeczne. Projektanci form przemysłowych często demonstrują krytyczną postawę wobec traktowania ich pracy wyłącznie jako narzędzia marketingowego i chętnie angażują się w projekty, które służą rozwiązywaniu realnych problemów społecznych, związanych np. z ochroną zdrowia, edukacją, funkcjonowaniem w społeczeństwie osób niepełnosprawnych, starszych, niwelowaniem wykluczenia społecznego.

Coraz częściej traktuje się design jako narzędzie pozytywnej zmiany, jako proces w którym współpraca między różnymi organizacjami, projektantami, instytucjami i wreszcie samymi dotkniętymi danym problemem ma prowadzić do jego skutecznego rozwiązania.








12.06.2025 polecamy

Aktor Sebastian Stankiewicz ma dość. Co się stało?


„Jesteśmy tu, bo mamy dość!” – mówi Sebastian Stankiewicz w najnowszym spocie społecznym. Ale to nie zapowiedź filmu akcji. To apel o empatię wobec kur, które całe życie spędzają w ciasnych klatkach. Stowarzyszenie Otwarte Klatki w kampanii „Gang troski o nioski” pokazuje, że każdy z nas może zmienić los tych zwierząt. Warunki przystąpienia? Troska, dostęp do internetu i kilka minut tygodniowo. W akcję włączył się aktor, Sebastian Stankiewicz, znany m.in. z serialu Edukacja xD, a także roli szpaka Mateusza w Akademii pana Kleksa. Mroczny klimat, jasny cel Spot stylizowany jest na scenę z Podziemnego kręgu – ciemne pomieszczenie, tłum ludzi, napięcie w...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kampanie

zobacz także


  • 21.06.2025Wydarzenia

    Artyści dla transplantacji. Już 24 czerwca w Warszawie!

  • 20.06.2025Wydarzenia

    AI napisze bajkę dla wnuka. Warsztaty dla seniorów już 24 czerwca

  • 19.06.2025Wydarzenia

    Konkurs i e-book „Zrozumieć dziecięcy świat”

  • 13.06.2025Wydarzenia

    Głosuj codziennie! Pomóż dzieciakom wygrać

  • 10.06.2025Wydarzenia

    Drzewo Roku po raz 15!

  • 15.05.2025Wydarzenia

    Ruszył 66. sezon Koncertów Chopinowskich

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek