logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wydarzenia > Pieniądze w śmieciach
28.08.2008
Tematy: Wydarzenia

Pieniądze w śmieciach



Polacy wyrzucają do śmieci 1 mld złotych – przekonywał w środę, „nurkując” w kontenerze na śmieci warszawskiej Straży Miejskiej, Dominik Dobrowolski z Fundacji Nasza Ziemia. Akcja miała na celu propagowanie segregacji odpadów.

Happening, który miał miejsce na ulicy Hożej w Warszawie, przed citylightem z plakatem kampanii promującej odzysk tworzyw sztucznych, odbył się w ramach kampanii ekologicznej „Chroń klimat i środowisko. Segreguj odpady z tworzyw sztucznych – odzyskuj materiał lub energię”.

Niewykorzystane odpady z tworzyw sztucznych przeliczyć można na realne straty finansowe. Popularne puszki aluminiowe przy skupie do recyklingu osiągają np. w Wielkiej Brytanii cenę do 7 tys. złotych za tonę.

W Polsce w roku 2008 powstanie ponad 16 mln ton odpadów komunalnych, a najbardziej uciążliwą (oprócz odpadów przemysłowych) grupę odpadów będą stanowić zużyte opakowania (ok. 5mln ton w r. 2008).

Wśród nich największą grupę stanowią tworzywa sztuczne – to m.in. opakowania detaliczne (np. kubeczki po jogurtach czy butelki PET), opakowania transportowe (np. folia). Są też przedmioty użytkowe wykonane z użyciem tworzyw (sprzęt elektryczny i elektroniczny, akcesoria motoryzacyjne…). Materiały te po zużyciu stanowią bardzo wysokiej jakości surowiec wtórny, który powinien być powtórnie wykorzystany. Tworzywa sztuczne powstają na bazie przetwórstwa ropy naftowej, stąd ich cena wciąż rośnie równolegle z ceną paliw. Zatem wykorzystanie powtórne tworzyw jest korzystne ekonomicznie i ekologicznie.

W bogatych krajach Unii Europejskiej, gdzie już dawno przekonano się, że śmieci to pieniądze, tworzywa są powtórnie wykorzystywane do produkcji innych towarów, opakowań oraz energii. Poziom odzysku i recyklingu tworzyw w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Szwecji sięga 95%. A zaledwie 5 do 7% warszawskich śmieci, jest poddawane selektywnej zbiórce – reszta jest marnowana.

Zdaniem ekspertów, wzrost PKB o 1 punkt procentowy wywołuje wzrost popytu na opakowania o 2 pkt, zatem wzrasta ilość opakowań – to znaczy i surowców wtórnych. Przy rocznym wzroście PKB na poziomie 5 % (jaki notuje Polska od kilkunastu lat) każdego roku możemy liczyć na 10% wzrost ilości odpadów – a zatem i pieniędzy „do odzysku”. To finansowe perpetum mobile.








03.04.2024 polecamy

Wykonane przez nas


Piractwo w przemyśle odzieżowym zauważamy (i krytykujemy) najczęściej dopiero wtedy, gdy dotknie nas bezpośrednio. Tymczasem wpływ tego przestępstwa na rzeczywistość jest znacznie bardziej złożony niż na pierwszy rzut oka się wydaje. Szeroko pojęte piractwo wiąże się m.in. z łamaniem praw autorskich, kradzieżą własności intelektualnej, zanieczyszczeniem środowiska odpadami, czy pracą czarnorynkową nierzadko będącą współczesną formą niewolnictwa. Kupno podróbki jest niczym pierwsza kostka domina, która uruchamia łańcuch zdarzeń i procesów – od niepożądanych po przestępcze. Kampania Made By Us: Piracy is the start została zaprojektowana na konkurs Young Lions (dla twórców poniżej 30. roku życia) przy wsparciu World Intellectual Property Organization (WIPO)....

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kreacje / printy

zobacz także


  • 15.05.2025Wydarzenia

    Ruszył 66. sezon Koncertów Chopinowskich

  • 14.05.2025Wydarzenia

    Tak wygląda „Świński los” – nietypowy escape room już w Warszawie

  • 14.04.2025Wydarzenia

    Nie wyrzucaj ubrań do odpadów zmieszanych!

  • 23.03.2025Wydarzenia

    Operacja Czysta Rzeka

  • 20.03.2025Wydarzenia

    Polski Buk z Dalkowa zwycięzcą konkursu Europejskie Drzewo Roku 2025!

  • 10.02.2025Wydarzenia

    Sadyba Best Mall z innowacyjnym rozwiązaniem dla osób niewidomych i niedowidzących

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek