Uczestnicy projektu ONN – Obywatel Nikomu Nieznany, zainicjowanego przez legnicką Fundację Sztuka dla Ludzi, wyszli w miasto. Wspierani przez wolontariuszy związanych z Otwartą Pracownią Sztuki (działającą przy Galerii Sztuki) pojawili się na legnickim rynku w zaprojektowanych na tę okazję koszulkach i zachęcali napotkanych rówieśników (i nie tylko) do obywatelskiej aktywności. Młodzi rozdawali przypinki i wlepki, które przez kilka miesięcy tworzyli na zajęciach prowadzonych przez artystów z Fundacji – Bartłomieja Srokę i Dagmarę Angier-Srokę. Młodzież swoimi wypowiedziami przez sztukę zachęcała do otwarcia oczu na sprawy dotyczące wszystkich, do nonkonformistycznego podejścia do świata, do zabrania głosu i dowartościowania bezpośrednich relacji międzyludzkich. „Paint your life” (Ubarw swój świat), „zostaw po sobie ślad”, „popatrz na świat z innej perspektywy” – namawiały hasła na rozdawanych materiałach. W ręce młodych legniczan trafiło 2400 takich przypinek i 5600 naklejek. Pośród „oznakowanych” przez młodych działaczy w koszulkach z barwnym logiem akcji znaleźli się także prezydent miasta i jego zastępczyni, jak również legniccy dziennikarze.
„Wyjdź poza schemat”, „przebij wzrokiem zmowę milczenia” – głosiły z kolei hasła na bilboardach. Na terenie Legnicy w dzień akcji pojawiło się pięć bilboardów autorstwa sześciu młodych legniczan. Zaprojektowali je z myślą o swych rówieśnikach, mówiąc do nich i o nich. Przez miesiąc będą wisiały przy ul. Jaworzyńskiej 8, Złotoryjskiej 88, Gwarnej (obok Baszty), Nowej przy targu miejskim i na skrzyżowaniu Wrocławskiej i Gwiezdnej.
W swych projektach młodzi odnieśli się też do ekologii i praw zwierząt, władzy, a nawet pomnika wdzięczności armii radzieckiej. Wskazali na najbardziej palące problemy własnego pokolenia i otoczenia. To wszystko ma otworzyć oczy młodym mieszkańcom miasta na ważne kwestie małej ojczyzny i przekonać ich, że ich głos się liczy. Częścią akcji jest również blog (www.obywatelnn.pl), tworzony z myślą o sztukach wizualnych jako narzędziach komunikacji społecznej. Zwraca on uwagę na podobne problemy i akcje prowadzone na świecie, wskazuje jak działać, by wspierać i budować kampanie społeczne.
Projekt ONN – Obywatel Nikomu Nieznany ruszył w lutym br. W jego trakcie grupa młodzieży gimnazjalnej i licealnej tworzyła w technikach plastycznych i graficznych komunikaty, które funkcjonują w lokalnej przestrzeni miejskiej oraz w sieci. Druga tura projektu dla kolejnych uczestników ruszy od września. Szczegóły znajdują się na stronie Fundacji i jej profilu na Facebooku.
Pomysłodawcą projektu jest Fundacja Sztuka dla Ludzi, a partnerem Galeria Sztuki. Patronat medialny nad projektem objął portal www.kampaniespoleczne.pl. Projekt jest współfinansowany przez Szwajcarię w ramach Szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej (Swiss Contribution) i potrwa do końca roku 2013.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
15.01.2025
Pustułki w zakładach Cemex Polska: udany sezon lęgowy 2024
-
09.01.2025
1,5 mln nowych ryb trafiło do Odry
-
07.01.2025
Mattel dostosowuje swoje gry do potrzeb osób nierozróżniających kolorów
-
23.12.2024
Mennica Polska wybiła pierwszą monetę zaprojektowaną przez dziecko
-
22.12.2024
Ruszyła 3. edycja konkursu CSR Poland Awards!
-
10.12.2024
Sigma — Młodzieżowym Słowem Roku 2024