W kampanii wizerunkowej policji pomaga superbohater Kapitan Żbik. "Tego typu kampanie to wypaczanie w świadomości ludzi tego, czym był PRL" – mówi prof. Wojciech Polak
Komenda Wojewódzka Policji w Bydgoszczy rozpoczęła kampanię wizerunkową policji województwa kujawsko-pomorskiego pod hasłem „Warto wstąpić”. Celem akcji jest przede wszystkim ukazanie kujawsko-pomorskiej policji jako formacji nowoczesnej, sprawnej i skutecznej. Kampania ma zachęcić młodych ludzi do służby w policji oraz zainteresować zawodem policjanta. W województwie brakuje 191 policjantów.
Pomysłem na kampanię jest wykorzystanie kultowej postaci Jana Żbika z komiksu pt. „Kapitan Żbik”, autorstwa Władysława Krupki oraz postaci wnuka kapitana – Michała, Macieja Żbika. Na stronie www.kujawsko-pomorska.policja.gov.pl emitowany będzie co 2 tygodnie odcinkowy komiks z przygodami Żbika w postaci 3-kadrowych rysunków.
W latach 1967-1982 w ramach serii „Kapitan Żbik” ukazały się 53 zeszyty, w łącznej liczbie ponad 11 milionów egzemplarzy, a od 2006 r. ukazuje się kontynuacja serii pt. „Komisarz Żbik”. Autor większości scenariuszy do komiksów o Żbiku oraz pomysłodawca postaci, bydgoszczanin ppłk Władysław Krupka, bezpłatnie udzielił KWP w Bydgoszczy licencji na wykorzystanie postaci jego autorstwa do promocji kujawsko-pomorskiej policji.
Pierwszy zeszyt od razu stał się sztandarową pozycją PRL-owskiej propagandy. – Ówczesny szef MO gen. Tadeusz Pietrzak uznał, że należy poprawić wizerunek milicji w oczach młodzieży. Postanowiliśmy więc spopularyzować takiego Jamesa Bonda na polskie warunki – wspomina Krupka.
– To głębokie nieporozumienie – mówi prof. Wojciech Polak, historyk. – Żbik był postacią, która służyła do nachalnej propagandy ideologii polegającej na tym, żeby oswoić społeczeństwo z MO. A nie zapominajmy, że oprócz ścigania bandytów, prześladowała ona także opozycjonistów, bo w jej skład wchodziły i SB, i ZOMO. Tego typu kampanie to wypaczanie w świadomości ludzi tego, czym był PRL. Owszem, jeśli ma to formę ironii, możemy reklamować się poprzez Klossa i Brunnera, ale traktowanie tego poważnie jest przegięciem.
Na stronie internetowej komendy wojewódzkiej umieszczone zostały film, spot radiowy, paski komiksowe, galeria, wywiady z autorem postaci Żbików, a także z rysownikiem i scenarzystą, którzy współpracowali z KWP w Bydgoszczy podczas kampanii.
Ponadto powstał adres e-mail zbik@kujawsko-pomorska.policja.gov.pl, na który można wysyłać listy do Żbika.
Rysunki wykonał Łukasz Ciaciuch, a scenariusz napisał Maciej Jasiński. Obaj zrobili to bezpłatnie.
W ramach działań promocyjnych przygotowano banery, plakaty umieszczane zarówno w siedzibach poszczególnych jednostek policji, jak i na tablicach ogłoszeniowych urzędów miast/gmin, w urzędach pracy, szkołach, uczelniach oraz wiatach przystanków autobusowych; ulotki przeznaczone do dystrybucji w punktach recepcyjnych oraz na imprezach okolicznościowych. Wyprodukowano 20-sekundowy spot radiowy, który będzie emitowany w rozgłośni radiowej o zasięgu lokalnym (Bydgoszcz, Toruń, Włocławek, Inowrocław) oraz pierwszy w historii film z wykorzystaniem postaci Jana Żbika oraz komisarza Michała, Macieja Żbika, który poza stroną internetową KWP w Bydgoszczy, emitowany będzie w autobusach MZK oraz TVP 3.
Swoich głosów do filmu oraz spotu radiowego bezpłatnie użyczyli aktorzy z serialu sensacyjnego "Pitbull" Andrzej Grabowski i Marcin Dorociński.
Źródło: Gazeta Wyborcza Toruń, KWP Bydgoszcz
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
04.12.2024
5 rzeczy, które warto wiedzieć o ESG. Zapraszamy na webinar 6 grudnia
-
02.12.2024
Strzel kasą na zwierzaki
-
29.11.2024
Pomagaj z Bankami Żywności — Świąteczna Zbiórka Żywności już 29-30 listopada
-
28.11.2024
Bardzo blisko
-
27.11.2024
Pocztówki z przeszłości
-
26.11.2024
Jak Polacy piją kawę?