logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Odpowiedzialny biznes / CSR
   ──────  26.05.2015

Niespodzianka pod kuflem



Jak trafić z kampanią do ludzi, którzy próbują właśnie zapomnieć o problemach? Japońska agencja szokuje, a jej działania trudno przeoczyć.

Według niepokojących statystyk w Japonii, ocenianej jako jeden z najbezpieczniejszych krajów świata, wzrasta ilość zgłoszeń o przemocy domowej. Zareagować w tej sprawie postanowiła japońska sieć barów Yaocho, która ma już na koncie inną ważną społecznie i kontrowersyjną kampanię skierowaną przeciw nadużywaniu alkoholu (z pijanych, leżących na ulicy ludzi stworzono wtedy "żywe billboardy" o jasnym przekazie – więcej na ten temat tutaj). Ich współpraca z agencją Ogilvy&Mather oparła się na innowacyjnym wykorzystaniu technologii, tokijskie bary wyposażono bowiem w podkładki pod kufle z wizerunkami kobiet, które pod wpływem niskiej temperatury stojących na nich szklanek nabierały siniaków i stłuczeń, zmieniając się w obrazy maltretowanych ofiar. Takiego widoku nie sposób zignorować, na co wskazują zresztą obserwacje, według których kampania odbiła się szerokim echem stając się nośnym tematem rozmów. Dodając do tego umiejscowienie jej w łatwo dostępnym, znakomicie widocznym miejscu, widzialność akcji jest praktycznie pewna. Nie można też zakwestionować pewnej odwagi Yaocho, którzy nie powstrzymali się przed niemalże narzuceniem tematu problemu społecznego swym klientom w sytuacji, w której prawdopodobnie nie jest to zbyt mile widziane.

Kampania ma jednak kilka wyraźnych wad, których nie sposób zignorować. Po pierwsze, nie jest tak oryginalna jak mogłoby się wydawać – kilka lat temu w Nowej Zelandii agencja reklamowa Whybin wykonała niemalże identyczną akcję z użyciem takich samych środków. Po drugie, kampania Yaocho zdaje się jednoznacznie łączyć, a nawet bez wahania wskazywać na nadmierne spożycie alkoholu jako bezpośrednią przyczynę przemocy domowej, podczas gdy nadużywanie alkoholu, jakkolwiek może być czynnikiem wpływającym czy nawet katalizatorem pewnych uczuć i reakcji, z pewnością nie jest jedynym a nawet głównym powodem takiego zachowania. Pomija też problem przemocy domowej stosowanej przez kobiety wobec mężczyzn, pomimo tego, że według statystyk on istnieje i choć na mniejszą skalę, to różnica wcale nie jest aż tak wielka jak mogłoby się wydawać. Mimo, że kwestia ta może być uzasadniona specyfiką patriarchalnego społeczeństwa japońskiego, z pewnością warto byłoby uwzględnić obie perspektywy.

Zuzanna Bieńkowska


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3







polecamy ─── 16.05.2022

Największe w Polsce wydarzenie odpowiedzialnego biznesu już 25 maja


W środę 25 maja EXPO XXI Warszawa stanie się polskim centrum odpowiedzialnego biznesu. Prezentacja firm w obszarze zrównoważonego...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 16.05.2022

    Największe w Polsce wydarzenie odpowiedzialnego biznesu już 25 maja


  • 03.05.2022

    Ruszyły zgłoszenia do Effie Awards 2022. Szykują się zmiany w kategoriach


  • 26.04.2022

    Odzież dla firm — w ekologicznym wydaniu


  • 20.04.2022

    Words don’t come easy to me


  • 04.04.2022

    Cena twojego wydruku z bankomatu


  • 04.04.2022

    Effie In Practice – zaproszenie na webinary


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek