Jak media postrzegają osoby niepełnosprawne? W jaki sposób kreowany jest ich wizerunek w środkach masowego przekazu? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w wydanej przez Bartosza Szpurka, dziennikarza „Dzień Dobry TVN”, książce „Niepełnosprawni w środkach społecznego przekazu”.
W publikacji opisane są sposoby prezentacji przez środki masowego przekazu życia osób niepełnosprawnych, przykłady osób z niepełnosprawnością, które w mediach zaistniały oraz wypowiedzi znanych ludzi o osobach niepełnosprawnych.
Media kreują wizerunek osób niepełnosprawnych na dwa skrajne sposoby. Albo jako wielkich bohaterów albo osoby wymagające pomocy, bezradne i uzależnione od innych. Tymczasem brakuje opisu przeciętnej osoby niepełnosprawnej.
TNS OBOP zrealizował w 2002 r. – na zlecenie firmy Impel S.A. – badania sondażowe, dotyczące stosunku polskiego społeczeństwa do kwestii niepełnosprawności oraz sytuacji osób niepełnosprawnych w naszym kraju. Pomimo tego, że niepełnosprawność wydaje się być zjawiskiem dość rozpowszechnionym i znanym, to jednocześnie, jak wynika z badań, aż 62% respondentów nie miało kontaktu z osobami niepełnosprawnymi, a blisko 2/3 społeczeństwa (63%) jest zdania, że osoby niepełnosprawne mogą czuć się ludźmi gorszej kategorii. Odpowiedzialność za taki stan, zdaniem 45% respondentów ponosi państwo i jego instytucje, zaś według 44% badanych – inni ludzie. Sytuacja osób niepełnosprawnych w Polsce, przez 60% respondentów oceniona została jako gorsza od sytuacji innych osób w krajach o podobnym poziomie życia.
W tym kontekście niezmiernie ważny jest wizerunek osób niepełnosprawnych kształtowany przez media. Ważne, by był on prawdziwy, a nie przesłodzony, ale także nie pokazujący osoby niepełnosprawnej, jako roszczeniowej i biernej.
Książkę można zamówić bezpośrednio u autora: b.szpurek@onet.eu
opr. m.czerepak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
15.01.2025
Pustułki w zakładach Cemex Polska: udany sezon lęgowy 2024
-
09.01.2025
1,5 mln nowych ryb trafiło do Odry
-
07.01.2025
Mattel dostosowuje swoje gry do potrzeb osób nierozróżniających kolorów
-
23.12.2024
Mennica Polska wybiła pierwszą monetę zaprojektowaną przez dziecko
-
22.12.2024
Ruszyła 3. edycja konkursu CSR Poland Awards!
-
10.12.2024
Sigma — Młodzieżowym Słowem Roku 2024