Skóra zebry albo stojak na parasole wykonany z odciętej nogi słonia. Wiele pamiątek, przywożonych z egzotycznych podróży, wykonywanych jest ze zwierząt i roślin zagrożonych wyginięciem. Produkcja tego rodzaju wyrobów, a przede wszystkim międzynarodowy handel takimi przedmiotami oraz żywymi okazami zwierząt, doprowadził do wytępienia wielu gatunków i zagraża tysiącom innych.
Wystawa fotografii przedstawiających przedmioty wykonane z zabitych zwierząt chronionych i kampania informacyjna organizacji WWF na ten temat rozpoczęły się 9 czerwca 2005 roku na lotnisku Okęcie w Warszawie. Kampania informacyjna miała na celu uświadomienie turystom, jaką rzeczywiście wartość mają pamiątki, które można kupić w czasie pobytu w obcym kraju. Akcja ta skierowana była w głównej mierze do osób, które podróżując do innych krajów ulegają pokusie zakupu pamiątek – produktów wykonanych z ginących zwierząt.
Prawdziwą ceną takich pamiątek może być wyginięcie całych gatunków – ostrzega Marta Kaczyńska ze Światowego Funduszu na Rzecz Przyrody (WWF).
Fotografie Cezarego Hładkiego przedstawiają przedmioty skonfiskowane przez polskich celników. Jest wśród nich m.in. skóra zebry czy stojak na parasole wykonany z odciętej nogi słonia. Przedmioty są wkomponowane w etykietę z kodem kreskowym, aby wzbudzić w podróżnych refleksje na temat ich rzeczywistej ceny.
WWF przygotowało internetowy poradnik dla turystów, gdzie jeszcze przed wyjazdem podróżni mogą sprawdzić, jakich pamiątek nie należy nabywać w rejonie, do którego się wybierają.
Po miesiącu wystawa została przeniesiona z Warszawy na lotnisko w Gdańsku, a następnie – do Krakowa. Akcja stanowiła trzeci i ostatni etap kampanii WWF Polska na rzecz ograniczenia w naszym kraju nielegalnego handlu ginącymi gatunkami zwierząt. Wcześniejsze etapy kampanii koncentrowały się na rozwiązaniu problemu sprzedaży żywych zwierząt, które trafiły do Polski z przemytu, w sklepach zoologicznych i na giełdach. Celem akcji było upowszechnienie wśród amatorów egzotycznej fauny wiedzy o Konwencji Waszyngtońskiej i gatunkach nią chronionych.
W promocję akcji Nie kupuj pamiątek ze zwierząt zaangażowało się kilkadziesiąt tytułów prasowych, zarówno regionalnych, jak i ogólnopolskich. Informacje o akcji ukazały się m.in. w głównym wydaniu Wiadomości w TVP1, a także w TVP3, TVN24 i TV4 oraz w kilkunastu stacjach radiowych.
nazwa kategorii: Wydarzenia
CZYTAJ TEŻ:
-
04.07.2022
Godność człowieka nie ma kodu pocztowego – otwarto wiejskie hospicjum na Podlasiu
-
01.07.2022
Żabka chce zasilać zieloną energią wszystkie operacje własne
-
01.07.2022
Znikający Mural – wyjątkowe dzieło na Placu Europejskim w Warszawie
-
31.05.2022
Klimat, rozwój i biznes spotkały się w Warszawie. Za nami 9. Targi CSR
-
31.05.2022
Cezary Stypułkowski Przewodniczącym Jury Effie Awards Poland 2022
-
27.05.2022
Zasłonka w zebrę