logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Kampanie, Polska, Ekologia i środowisko, Konsumpcjonizm i konsumenci
   ──────  21.07.2009

Neptun w agonii



"Bałtyk umiera" – alarmuje Fundacja Nasza Ziemia w ogólnopolskiej kampanii konsumenckiej na rzecz zmniejszenia ilości biogenów w ściekach. Celem kampanii jest uzmysłowienie Polakom, niezależnie od ich miejsca zamieszkania, że ich działania mają wpływ na czystość wody w Morzu Bałtyckim.

W największych miastach Polski (w Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Szczecinie, Poznaniu, Łodzi, Lublinie, Krakowie, Białymstoku, Bydgoszczy, Bytomiu, Gliwicach, Jaworznie, Katowicach, Rudzie Śląskiej, Tychach, Rybniku, Sosnowcu oraz Zabrzu) zawisły plakaty z wizerunkiem umierającego Neptuna. Władca morza umiera, zabija go zbyt duża ilość biogenów, które z każdym praniem dostają się do Bałtyku.

Biogeny to składniki odżywcze (głownie azot i fosfor), które spływają do morza po praniu, czyszczeniu, po każdym użyciu detergentów i nawożeniu pól czy ogrodów. Nadmiar składników odżywczych w morzu prowadzi do eutrofizacji, czyli przeżyźnienia wody. W wyniku eutrofizacji w wodzie wyczerpują się zapasy tlenu, a to oznacza śmierć organizmów morskich. Nadmierny rozrost fitoplanktonu powoduje też ograniczenie ilości światła w dolnych partiach akwenu, a co za tym idzie, zanik roślinności w głębszych warstwach wody. Niemożliwa do strawienia ilość składników odżywczych obumiera i opada na dno. Tam, w wyniku rozkładu beztlenowego, wydzielany jest silnie toksyczny siarkowodór. Jego obecność oznacza powstawanie pustyń dennych – obszarów bez życia na dnie morza. Przy obecnym stopniu eutrofizacji Bałtyku pustynie denne stanowią ponad 10% jego powierzchni, a tempo ich powstawania rośnie.

Każdy ma na to wpływ, i każdy może ten proces powstrzymać. Wystarczy rozsądnie używać proszku do prania, środków czyszczących czy nawozów. To ograniczy ilość biogenów spływających do Morza Bałtyckiego.

Kampania prowadzona jest w ramach programu „Bałtyk jest w Polsce, Bałtyk jest w Europie”, realizowanego przez Stowarzyszenie Ekologiczne EkoUnia z Wrocławia. Partnerem programu jest Fundacja Nasza Ziemia oraz szwedzka organizacja Fish Secretaries.


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3


Nazwa kampanii:
Bałtyk umiera
Czas:
2009.7.20
Tematy:
Ekologia i środowisko, Konsumpcjonizm i konsumenci
Kraje:
Polska
Nadawca:
Fundacja Nasza Ziemia
Media:
Plakaty, radio
Wykonawca:
DDB
Adresaci:
Ogół społeczeństwa
Hasło kampani:
Bałtyk umiera. Możesz to zatrzymać





polecamy ─── 16.05.2022

Największe w Polsce wydarzenie odpowiedzialnego biznesu już 25 maja


W środę 25 maja EXPO XXI Warszawa stanie się polskim centrum odpowiedzialnego biznesu. Prezentacja firm w obszarze zrównoważonego...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 16.05.2022

    Największe w Polsce wydarzenie odpowiedzialnego biznesu już 25 maja


  • 10.05.2022

    Gazeta.pl i Ukrayina.pl licytują słynne znaczki pocztowe z podpisami bohaterów Ukrainy


  • 06.05.2022

    Muzeum Narodowe w Warszawie i AMS pokazują sztukę w przestrzeni miasta


  • 03.05.2022

    Ruszyły zgłoszenia do Effie Awards 2022. Szykują się zmiany w kategoriach


  • 02.05.2022

    Alkohol oszukuje


  • 01.05.2022

    Słodkie Święto Pracy


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek